Бізнес
Ринки та компанії
Карантин по-українськи: як змінилася торгівля і що сталося з e-commerce
Пандемія коронавірусу охопила весь світ, через що країни повсюдно запровадили карантин. Правила змусили закритися всі магазини, окрім аптек та супермаркетів. Економічна ситуація досягла свого апогею саме навесні 2020 року, коли багато представників малого та середнього бізнесу перестали працювати остаточно. Але чи настільки безвихідною є ситуація? Давайте розберемося.
Трохи аналітичної інформації
Ресторани, готелі, транспорт, магазини одягу та взуття, сфера послуг та розваг, імпорт, туристичні фірми, компанії з організації ділових заходів — далеко не повний список категорій бізнесу, на які сильно вплинув коронавірус.
Для порівняння, офлайн продаж одягу в карантинний період скоротився на 98%, а побутової техніки — на 55%. Зниження показників позначилося на імпорті та експорті, тому втрати очевидні.
Не погодившись сидіти склавши руки в такий неоднозначний період, підприємці змушені були масово підкорювати торгівлю в інтернеті. Для цього створювалися сайти, сторінки брендів у соціальних мережах, організовувалась доставка тощо.
Відома українська платформа для купівлі та продажу товарів різних категорій OLX провела власне опитування серед користувачів. Виявилося, що приблизно 10% із них використовують платформу для додаткового заробітку, крім основного працевлаштування, а ще 5-8% — для реалізації свого бізнесу.
Чого очікувати в майбутньому
Вирішуючи переводити бізнес в онлайн-режим, підприємець може серйозно ризикувати, адже карантин закінчиться, а повернення до колишньої моделі торгівлі може ускладнитися і завдати збитків. Однак ситуація складається інакше.
Німецький статистичний онлайн-портал Statista зробив свої прогнози на 2021 рік, згідно з якими світовий ринок електронної комерції становитиме 4,9 трильйона доларів на рік. Якщо подібна тенденція зберігатиметься, то вже через якихось 15 років торгівля онлайн перевищуватиме обсяги традиційного роздрібу.
Дедалі більше людей змушені купувати в інтернеті те, що раніше можна було взяти у магазині. Звикаючи робити покупки в один клік, навряд чи вони надалі витрачатимуть на походи по магазинах багато часу. Вже зараз з ослабленням карантинних заходів можна помітити, що багато хто продовжує займатися шопінгом онлайн.
Крім того, підприємець практично нічого не втрачає, стаючи частиною e-commerce: не потрібно платити за оренду приміщення, а іноді навіть не потрібний склад.
Як перейти в онлайн: поради підприємцям
Щоб перенести свою підприємницьку діяльність в інтернет, слід подбати про всі нюанси. Перше, що потрібно — створити інтернет-магазин. Для цього не завжди потрібно наймати команду спеціалістів та веб-дизайнерів, витрачати багато часу. Хостинг-провайдер Cityhost.ua підготував невелику інструкцію щодо виходу бізнесу в інтернет.
Для старту продажу необхідно:
- доменне ім'я;
- хостинг;
- система керування контентом (CMS);
- шаблон сторінки.
Реєстрацію доменного імені можна здійснити за посиланням: https://cityhost.ua/domain/, де на вибір користувачам надано понад 250 зон для реєстрації доменів. Розмістити сайт можна також у компанії Cityhost.ua, вибравши необхідний тариф хостингу.
Коли сайт вже створений, потрібно завантажити товари або послуги та подбати про підключення платіжної системи.
Найзручніші способи оплати:
- банківська картка Visa/Mastercard;
- додаток Privat24;
- електронні гаманці;
- Apple та Google Pay.
Клієнту потрібно лише додати товар у кошик, здійснити переказ коштів та чекати на доставку. Нововідкритий магазин не приверне великої кількості покупців з першого дня, тому рекомендується також зареєструватися на торгових платформах. Хороші рейтинги можна отримати на Prom.ua, Rozetka та OLX.
Відкривши онлайн-бізнес, пропонується зайнятися тестуванням простих та не надто витратних маркетингових каналів. Соціальні мережі – чудова база, оскільки генерує трафік на сайт і збільшує цільову аудиторію. Публічні сторінки бренду часто створюють у Facebook та Instagram. Оптимізацією реклами займаються фахівці, але якщо ви не готові платити за їхні послуги, можна спробувати розібратися самостійно.
Також класичними інструментами вважаються розсилання електронних листів та оптимізація для пошукових систем за допомогою ключових слів. Заключний пункт – доставка. Здебільшого всі користуються Новою Поштою через її поширеність, проте доцільніше надати покупцеві вибір. Запропонуйте відправку УкрПоштою та Justin. Для стимуляції можна запровадити умови для безкоштовної доставки.
Також організовують доставку власною кур'єрською службою, якщо є для цього кадри та можливості. Здійснювати її простіше у місті, де знаходиться склад.
Карантин в Україні вплинув на багато сфер, зокрема торговельну. І якщо певна частина на момент локдауну вже мала аудиторію в інтернеті, то для інших це стало чудовим поштовхом для розвитку.