НОВИНИ ДНЯ: Три знаки Зодіаку дуже скоро відчують смак заслуженої перемоги: що на них чекає  "Політична воля вже є": Зеленський закликав союзників прийняти рішення щодо активів РФ  Астронавти опинилися в пастці: китайський екіпаж не може повернутися на Землю  Традиційна робота чи фриланс: що краще для вашої кар’єри  КНДР відправила до Росії 5 тис. "будівельних військових" — розвідка  Нових членів ЄС можуть поставити на "випробувальний термін" на кілька років, - FT  Дрони в пріоритеті: Зеленський доручив збільшити фінансування корпусів на фронтівсі новини дня
Політика
Світ
14.10.2025 303

"Ветерани неба": скільки винищувачів 1960-х ще в строю, і хто на них досі літає

Незважаючи на прогрес авіаційних технологій, кілька класичних винищувачів другої генерації з 1960-х років досі залишаються на озброєнні.

1466342230-8689_14.10.25

Хоча багато країн вже перейшли на сучасні багатофункціональні літаки, деякі повітряні сили світу продовжують експлуатувати винищувачі 1960-х — МіГ-21, F-5, F-4 Phantom II та навіть цивільні залишки F-104. Пише УНІАН. Про це повідомляють Контракти.UA.

Причини — економічні обмеження, відданість перевіреним конструкціям та прагнення зберегти боєздатність без великих інвестицій, пише Wionews.

МіГ-21: довгожитель із Східного блоку

МіГ-21, який з’явився наприкінці 1950-х, залишається одним із наймасовіших надзвукових винищувачів в історії. Станом на 2025 рік варіанти МіГ-21 ще експлуатуються в ряді країн — зокрема Анголі, Азербайджані, Бангладеш і Китаї. Для багатьох із цих держав літак виконує роль патрульного, навчального або локального засобу повітряної оборони. Важливий символ епохи: в Індії МіГ-21 прослужив понад шість десятиліть і був знятий з озброєння лише у вересні 2025 року.

Northrop F-5: простота, яка працює

Легкий надзвуковий винищувач F-5, розроблений у 1960-х, досі на озброєнні близько двох десятків держав. Бахрейн, Ботсвана, Бразилія, Чилі, Гондурас та Іран — приклади користувачів, які експлуатують модернізовані версії для навчань і легких бойових завдань. Низька вартість утримання, маневреність і доступність запчастин роблять F-5 привабливим для країн з обмеженим бюджетом.

F-4 Phantom II: старий боєць не здається

Представлений у 1960-х, F-4 досі служить у повітряних силах кількох країн. Станом на 2025 рік найбільшим оператором Phantom є Іран (понад 60 машин), також їх експлуатують Туреччина та Греція. F-4 продовжує виконувати місії повітряного бою, наземних ударів і розвідки — часто в оновлених конфігураціях з модернізованою електронікою.

F-104 Starfighter: з бойової служби — у цивільний сектор

Хоча більшість держав вивели F-104 з бойового складу, декілька цивільних організацій досі використовують ці машини для спеціалізованих польотів і експериментальних програм. Starfighter і далі демонструє вражаючі льотні характеристики, але його роль у сучасних ВПС обмежена.

Чому ці "старі" літаки все ще літають?

1. Економіка. Для низки країн закупівля новітніх винищувачів — недосяжна розкіш. Підтримка та модернізація наявних парків часто виглядає розумнішою інвестицією.

2. Простота й надійність. Дизайн та системи цих машин простіші у порівнянні з сучасними платформами, а технічний персонал має багаторічний досвід обслуговування.

3. Доступність запчастин та вторинний ринок. Для популярних моделей легше знайти деталі й фахівців.

4. Тактична придатність. У певних зонах конфліктів або для патрулювання повітряного простору "класичні" літаки все ще виконують корисні завдання.

Тенденція світу — рух до нових платформ із покращеною авіонікою, малопомітністю та інтеграцією у мережеві бойові системи. Проте короткостроково декілька країн обиратимуть модернізацію класичних літаків (оновлення авіоніки, озброєння, систем зв’язку), щоб продовжити їх службу. У довшій перспективі старі винищувачі поступово підуть у резерв або на цивільні ролі.

Оценка материала:

5.00 / 2
"Ветерани неба": скільки винищувачів 1960-х ще в строю, і хто на них досі літає 5.00 5 2
Політика / Світ
14.10.2025 303
Еще материалы раздела «Світ»