Бізнес
Ринки та компанії
Розкіш пересування: чому їзда на авто скоро стане доступною лише багатим українцям
Скарги автовласників на розбиті траси, кілометрові пробки, недостатню кількість парковок та інші недоліки дорожньої інфраструктури невдовзі можуть виявитися неактуальними. Наші чиновники знайшли простий і надійний спосіб вирішення цих проблем — встановити нові мита на іномарки та акцизні збори на автомобільне пальне й таким чином вигнати з доріг «зайвих» водіїв.
Іномарки з доплатою
13 квітня у країні почали діяти додаткові ввізні мита на іномарки з об'ємом двигуна до 2 л. Тепер імпортерам, крім діючого раніше податку в 10%, доведеться залишити на митниці ще від 6,46% (для моделей з мотором до 1,5 л) до 12,95% (1,5–2 л) від задекларованої вартості машини. У Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) підрахували, що з урахуванням ПДВ, зростання цін на авто становитиме не менш ніж 7,8–15,6%. Причому максимальну націнку буде встановлено на бюджетні автомобілі з об'ємом двигуна 1,5–2 л. Потенційним покупцям доведеться доплачувати чималенькі суми. Наприклад, Nissan Note 1,6 подорожчає з нинішніх 164 тис. грн до 189,6 тис. грн, а Toyota Corolla 1,6 л — зі 175,3 тис. грн до більш ніж 200 тис. грн. Малолітражки зростуть у ціні на 9–10 тис. грн.
Новий податок з'явився з ініціативи Міжвідомчої комісії з питань міжнародної торгівлі Мінекономрозвитку і розрахований на три роки. Чиновники дослухались до скарг профільної асоціації «Укравтопром», за даними якої вітчизняні виробники машин не можуть протистояти імпортерам і згортають зборку. З початку року негативна динаміка в галузі становила 67% (загалом було випущено менш ніж 4 тис. легковиків).
Сумнівна вигода
Уперше Укравтопром звернувся до влади з проханням вдарити по імпорту гривнею в 2011 році, причому тоді місцеві автозаводи наполягали на ще більш драконівських заходах, вимагаючи підвищити мита до 33,4–47%. Спеціальне розслідування Міжвідомчої комісії визнало правоту українських збирачів, але встановити такі високі податки чиновники все ж не наважилися, обмежившись нинішніми ставками.
Середньостатистичний автовласник сплачує до 1 тис. грн на рік додаткових поборів
У Мінекономрозвитку вважають, що за три роки, протягом яких діятимуть підвищені мита, вітчизняному автопрому вдасться подолати кризу і вийти на нові рубежі. Понад те, вони всерйоз розраховують залучити на наш ринок іноземні автомобільні корпорації, які побудують в Україні заводи і налагодять тут зборку найбільш ходових моделей, створивши тисячі додаткових робочих місць.
Утім, експерти ставляться до таких перспектив скептично. Адже для того щоб завод працював без збитків, він повинен випускати не менше 80–100 тис. авто на рік. Ємність же всього українського авторинку ледь перевищує 220 тис. шт. Постачати надлишки до інших країн немає сенсу. У тій самій Росії міжнародні автомобільні гіганти вже побудували близько 20 потужних підприємств і розглядають можливості розширення складальних майданчиків. Тамтешня влада змогла запропонувати бізнесменам вигідні умови співпраці (знижені податки, прискорене прийняття рішень про виділення ділянок тощо.) У нас же програми розвитку автопрому дотепер немає.
Бунт дилерів
Дилери вже заявили — щоб уникнути додаткових податків, завозитимуть менше авто з бензиновими двигунами, віддавши перевагу дизельним, на які дія мит не поширюється. Компанії також скоротять постачання моделей з моторами 1,5–2 л. Прем'єри в Україні Nissan Almera і Citroen C4 седан російської зборки вже зірвано, адже довгоочікувані новинки виявилися занадто дорогими для нашого ринку.
Бензин по 17–19 грн/л автоматично прибере з доріг авто небагатих українців
За даними Auto consulting, Nissan Almera наші водії в найближчому майбутньому можуть взагалі не побачити. Імпортер розраховував вийти на вартість у 109–110 тис. грн, але нові податки істотно підкоригували ці цифри, що змусило компанію пригальмувати поставки. Не виключено, що в Україну не завозитимуть й інші новинки світового автопрому. Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів і дилерів вже заявила, що її члени на знак протесту проігнорують автовиставку SIA, де зазвичай і презентуються нові моделі. Зараз дилери намагаються виїхати на продажу авто, які їм вдалося завезти за старими цінами. За найскромнішими підрахунками, запасів вистачить на 2–3 місяці, протягом яких українці ще зможуть придбати машини без націнок. Багато салонів побудували на цій інформації масштабні рекламні кампанії, що вже дало свої результати. У березні, за даними Auto consulting, обсяги реалізації техніки зросли на 60% і сягнули 19 тис. шт. Але зрозуміло: щойно складські запаси вичерпаються — продаж різко знизиться.
Золоте пальне
Втім, навіть ті, хто вже має машини, незабаром ризикують виїжджати на них хіба що у свята. Бензин, вартість якого і так не сприяє тривалим подорожам, може істотно подорожчати. У квітні Міністерство інфраструктури подало до Кабінету Міністрів проект документа, що передбачає підвищення акцизного збору на світлі нафтопродукти. Чиновники пропонують поетапно підвищити мито на автомобільне паливо «до середньоєвропейського рівня», нарікаючи, що зараз воно невиправдано низьке (198 євро/т для бензину і 46–98 євро/т — для дизеля). У Європі ж цифри становлять 466 євро/т і 375 євро/т відповідно. А в деяких країнах, скажімо, Німеччині, податки ще вищі (851 євро/т для бензину і 534 євро/т для дизпалива). Додаткові кошти, як стверджують автори скандальної ідеї, будуть спрямовані на ремонт доріг, що, нібито, дозволить зробити їх майже ідеальними. Втім, в останнє майже не віриться. Адже акцизний збір на автомобільне пальне запровадили ще у 2010-му. Тоді ж влада обіцяла, що якість трас помітно покращиться. Але, як видно, цього не сталося, хоча середньостатистичний автовласник сплачує до 1 тис. грн на рік додаткових поборів. Єдине, що гарантовано водіям — новий виток підвищення цін на бензин. Трейдери вже підрахували, що, якщо заявлені акцизи буде введено, пальне може зрости в ціні на 6-7 грн, тобто, по суті, буде продаватися за європейськими цінами. Сумнівно, щоб його якість при цьому помітно зросла. Звісно, бензин по 17–19 грн/л автоматично прибере з доріг авто небагатих українців. Можливо, в цьому і криється прихований сенс чиновницьких ноу-хау. Адже що менше транспорту, то ціліші дороги, отже й нарікань на пробки та інші біди автомобілістів поменшає.
Оценка материала:
Розкіш пересування: чому їзда на авто скоро стане доступною лише багатим українцям Татьяна Гармаш 02.05.2013