<
НОВИНИ ДНЯ: Коли фронт відчує американську допомогу? Оптимістичний і песимістичний сценарії  Боррель пояснив, чому США не збиватимуть російські ракети над Україною  Місія Juno NASA відобразила вулканічний світ супутника Юпітера  "Погрілися, пора померзнути": синоптик прогнозує потужну негоду в Україні  Як F-16 вплинуть на перебіг війни в Україні: Євлаш пояснив  "Погрілися, пора померзнути": синоптикиня уточнила прогноз погоди в Україні на четвер  Синоптик назвала точну дату, коли в Україні очікуються заморозкивсі новини дня
 Ольга Галицкая 06.05.2013 10139

Дужий, проте малий: чому кредити малому й середньому бізнесу зменшуються і коротшають

Темпи зростання кредитування сектору малого й середнього бізнесу (МСБ) знижуються в середньому на 1 - 2% на рік, за підсумками 2012 року частка сектору – приблизно 17% у загальному портфелі банків. У 2013 році на ринку кредитування МСБ збережуться тренди минулого року — зниження середніх сум кредитів і спрощення процедури отримання позик.

Драйверами зростання на ринку стануть беззаставні кредити, швидкі продукти з мінімальним пакетом документів і оптимізовані технології кредитування. За їхній рахунок, за оптимістичними прогнозами, можна очікувати зростання ринку на 15%.

Ці очі навпроти

Фінансові установи за 2012 рік збільшили портфель позик юридичним особам на 39,79 млрд грн — така статистика НБУ. При цьому частка кредитів МСБ у загальному портфелі зменшилася, як і кредитування їхньої інвестиційної діяльності, але в абсолютних цифрах цей сегмент потихеньку зростає.

Банківські аналітики цей сектор ринку вважають надзвичайно складним для оцінки ризиків. Серед основних вони називають невеликі масштаби і відсутність диверсифікації бізнесу, що робить цей сегмент найбільш уразливим. Тому більшість банків у нашій країні використовують дуже жорсткі вимоги до фінансової звітності клієнта, яким часто не здатні відповідати навіть корпоративні підприємства.

Та все ж певні зрушення вже помітні: банки, раніше орієнтовані на великих клієнтів, дедалі охочіше взаємодіють із сектором МСБ, хоча більш привабливими позичальниками для них залишаються фізичні особи і великий бізнес. І цей інтерес взаємний: попит з боку малих і середніх підприємств на різні види фінансування задоволений далеко не повністю. Щоправда, ринок зростає не в потрібному для підприємців напрямку — збільшуються обсяги видач за рахунок зменшення строків і розмірів кредитів, а пропозиція «довгих» грошей, навпаки, скорочується.

Кредити на поповнення

обігових коштів

01

Згідно з даними НБУ, найбільша частка позик юридичним особам на кінець 2012 року була видана на період до одного року — 48,6% від розміру кредитного портфеля банків України, трохи менша частка позик (39,1%) видана на термін одного-п’яти років і 12,4% кредитів належать до довгострокового фінансування.

Частка кредитування поточної діяльності МСБ зросла за рахунок зменшення частки позик на інвестиційні програми. Утім, інвестиційні кредити залишаються в лінійці продуктів для МСБ таких фінансових установ, як Укрексімбанк, Райффайзен Банк Аваль, УкрСиббанк, Укрсоцбанк, ВТБ Банк, ПУМБ, ОТП Банк, Укргазбанк, Ерсте Банк, Кредитпромбанк і Креді Агріколь Банк.

Не зменшувати обертів

Здебільшого представники МСБ беруть гроші на фінансування поточної діяльності (придбання товару, розрахунки з контрагентами). Популярні кредитні продукти на попов­нення обігових коштів (кредити, кредитні лінії) строком до вісімнадцяти місяців. Завдяки високій оборотності цей інструмент є найефективнішим. Доступ клієнтів МСБ до довгострокового кредитування, як і раніше, обмежений. Цього року тенденції збережуться — інвестиційне кредитування залишиться майже замороженим, а решта продуктів буде доступна лише платоспроможним клієнтам.

Великим попитом у суб’єктів малого бізнесу минулого року користувалися експрес-кредити із наданням підприємцями в банк мінімального пакету документів. Рішення щодо експрес-продуктів приймаються оперативно, а в цьому сегменті саме швидкість прийняття рішень фактично є для клієнтів визначальним чинником вибору банку.

Мікрокредити на розвиток бізнесу

02

Багато підприємців зацікавлені в некредитних продуктах: передусім, у якісному розрахунково-касовому обслуговуванні з можливістю проводити розрахунки дистанційно за допомогою інтернет-банку без прив’язки до офісу. І банки йдуть бізнесу назустріч. Понад те, вкрай перспективною фінансисти вважають стратегію допомоги позичальникам у структуруванні їхнього бізнесу (рекомендації щодо бізнес-моделі, допомога в пошуку партнерів, податковий і фінансовий консалтинг).

Крім кредитної «класики», в асортименті продуктів для підприємців наявні й відносно нові рішення. Серед них документарні інструменти — акредитиви або гарантії, покриті грошовими коштами або іншими ліквідними активами. Ці продукти не є новинкою для вітчизняного банківського ринку, але зростання їхньої популярності в сегменті МСБ стало тенденцією. Крім того, використання документарних інструментів дозволяє підприємствам коригувати показники платіжного балансу.

Рахунок у подарунок

Оскільки клієнтів малого та середнього бізнесу не в останню чергу цікавить оптимізація витрат, банки активно пропонують їм «комплексний підхід» — різноманітні пакетні пропозиції, що дозволяють економити на РКО. Так, наприклад, Кредобанк розробив нестандартну модель розрахунково-касового обслуговування під назвою «Ціновий план», згідно з якою клієнт самостійно може обрати набір банківських послуг з урахуванням того, наскільки активно він планує проводити свої бізнес-операції. У Надра Банку підприємці можуть відкрити «Бізнес-пакет» на пільгових умовах. «Ми пропонуємо клієнтам відкрити «Бізнес-пакет для малого та середнього бізнесу», в якому вони зможуть скористатися «Бізнес-рахунком». Це тарифний пакет, який включає в себе поточний та прибутковий рахунки, депозити, корпоративні карти, інтернет і мобільний «Клієнт-Банк», а також SMS-банкінг», — розповідає директор департаменту малого й середнього бізнесу Надра Банку Олександр Чумак.

Укрексімбанк продовжив акцію, в рамках якої відкриття поточного рахунку, оформлення корпоративної картки та підключення до системи «Клієнт-Банк» або інтернет-банкінгу коштуватиме 25 грн. А банк «Київська Русь» встановив акційні тарифи на розрахунково-касове обслуговування в гривні для юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців: відкриття першого поточного рахунку та підключення першого інтернет-банкінгу обійдеться клієнтові в 1 грн.

Депозити — окремо

Депозити для юросіб

03

Водночас банки продовжують знижувати ставки за вкладами для представників малого та середнього бізнесу. За даними компанії «Простобанк консалтинг», станом на 3 квітня 2013 року максимальна ставка за вкладами у гривні для підприємців становила 23,5% річних. Таку дохідність можна отримати за депозитом строком на три місяці в банку «Фінансова ініціатива». При цьому ще в середині березня максимальна ставка становила 25% річних, а на початку року сягала 29%.

Оскільки теоретично ціна позики залежить від ціни депозитів терміном в 1–1,5 року, було б логічно услід за падінням ставок за річними депозитами очікувати падіння кредитних ставок. І справді, в сегменті кредитування на поповнення оборотних коштів в лютому поточного року середня ефективна ставка за позиками у всіх валютах знизилася до рівня 25,21% річних — у гривні, до 14,49% річних — у доларах США, до 14,1% річних — в євро. Втім, за результатами лютого 2013 року вартість позик для юросіб у гривні знизилася у всіх сегментах кредитування, за винятком позик на купівлю обладнання.

Оценка материала:

5.00 / 1
Дужий, проте малий: чому кредити малому й середньому бізнесу зменшуються і коротшають 5.00 5 1
Бізнес / Фінанси та банки
 Ольга Галицкая 06.05.2013 10139
Еще материалы раздела «Фінанси та банки»