Політика
Україна
Добро пожаловать в конституционный кризис. Обзор мнений
Владимир Зеленский просит Раду отправить в отставку весь состав Конституционного суда. Соответствующий законопроект Президент уже подал в парламент. В документе предлагается признать решение КСУ о декларировании "ничтожным" и без правовых последствий. Всех судей, которые принимали данное решение, предлагается уволить и начать процесс отбора новых судей. Обзор мнений.
Денис Казанський, блогер
Тезово по ситуації:
Конституційний суд з подачі депутатів Коломойського та Медведчука скасував закон щодо електронного декларування, який забезпечував діяльність антикорупційних органів.
Рішення явно ухвалювалося не стільки для того, щоб допомогти злодіям уникнути відповідальності, скільки для того, щоб спровокувати жорстку політичну кризу. І цей розрахунок, як бачимо, виправдався.
Тому що у відповідь на рішення КС президент Зеленський не придумав нічого кращого, крім як внести абсолютно неконституційний законопроект, яким збирається просто розігнати КС. Таких повноважень у президента немає, тому те, що робить Зеленський підводить його під цілком реальну кримінальну статтю. Можно як завгодно ставитися до продажних суддів, але так діяти неможна.
Що ж робити у даному випадку?
- Насамперед прийняти новий закон про електронне декларування замість того, що скасував КС. Голосів для цього вистачить. Тоді всю процедуру скасування суддям довелося б повторювати спочатку - а це час і гроші для замовників.
- КС, ймовірно, потребує переформатування. Але відбуватися все це має відповідно до законних процедур. Тобто, необхідно міняти Конституцію. Так, це важко. Але кому ж це ще робити, як не монобільшості? В принципі, за допомогою Голосу та ЄС назбирати необхідну кількість голосів було б можливо. Звичайно, це буде не швидко. Але іншого законного способу немає.
- Ну і найголовніше. Удар по КС - це боротьба з наслідком, а не з причиною. Адже в даному випадку окремі судді КС - лише інструмент. А рулять цим інструментом - Коломойський і Медведчук. Так ось, підкажу президенту просту річ - на відміну від КС, Медведчука і Коломойського ніяка Конституція не захищає.
Сергій Рахманін, нардеп
1.Рішення конституційного суду не витримує критики. Президентська ініціатива - теж. 2. Якщо можна розпустити КС законом, тоді можна скасувати результати президентських виборів рішенням ЖЕКу. 3. Відновити повноцінну дію антикорупційного законодавства можна ухваленням відповідного закону. І в цій ситуації він легко набере необхідні кількість голосів. 4. Права і повноваження Конституційного суду, п також принципи його формування варто уточнити. Але для цього потрібні консенсус і дотримання процедур. 5. Для того, щоб світ не дивувався рішенням наших судів, треба було навести лад у системі. Зокрема, створити НОРМАЛЬНІ Вищу раду правосуддя й Вищу кваліфікаційну комісію суддів. Що було обіцяно, але не зроблено. 6. Безкарність перемагається невідворотністю покарання. Силових органів як гною, реальних розслідувань і справдливих вироків - катма. 7. Бурхлива діяльність Зеленського навколо рішення КСУ - файний спосіб відволікти увагу від підсумків виборів і заробити собі бали. 8. Спроба відновити право, порушуючи право, називається безправ'ям.
Володимир Рисенко, юрист Харківського антикорупційного центру
Коротко про ситуацію з КСУ і шляхи виходу з неї.
Є дві абсолютно різні речі.
1. Чи потрібна повна і негайна відставка всього складу КСУ? Так. Не існує інших варіантів.
КСУ довго і завчасно готувався до цієї війни. І робив планомірні кроки - здійснили переворот і призначили Тупицького головою, знесли кримінальну відповідальність суддів за постановлення неправосудних рішень по ст.375 ККУ (зокрема дали індульгенцію Вовку і компанії), запустили декілька пробних шарів, які ми проковтнули. І підготувались зносити все критичне важливе протягом пари тижнів – земельну реформу, банківську реформу, ВАКС, антикорупційну реформу і все що захочуть. Нам оголошено війну, це треба не тільки зрозуміти, але й повірити у реальність загроз. Ці рішення знищать безвіз, підтримку України Заходом і штовхнуть Україну в обійми рф.
Це зруйнує Україну - не більше і не менше.
І тому вибір простий - або ми зносимо цей склад КСУ. Або КСУ зносить Україну.
При цьому абсолютно правових методів відставки всього складу КСУ не існує. Не існує навіть теоретичної можливості змінити частину складу КСУ. Повноваження лише перших суддів цього складу почнуть закінчуватися в 2022 році. Жодних правових способів скасувати рішення КСУ – не іс-ну-є. Рішення остаточне і набрало законної сили.
Тому необхідно приймати політико-правові рішення.
Як призначення Верховним Судом третього туру виборів під час першого Майдану, або рішення про відсторонення Януковича під час Революції Гідності.
2. Чи існує загроза узурпації влади президентом України (не тільки до речі Зеленським у майбутньому, але ним в першу чергу і саме зараз) у випадку прийняття таких рішень? Так, існує. Очевидно існує.
Але є одне але. Загроза знищення цим складом судом України - реальна. Загроза узурпації влади - потенційна.
Тому необхідно знищувати реальну загрозу і боротися з потенційною. В ідеалі прозорі умови конкурсів до КСУ повинні бути ДО прийняття закону. Але закон про відставку всього складу КСУ треба приймати. Розуміючи всі ризики його прийняття.
Це виключно моя суб’єктивна і перша думка. Яка буде коректуватися в залежності під подальшої інформації. Можете висловлювати свої. Але розуміючи катастрофічну ситуацію, в якій ми всі опинилися.
Думав написати трохи пізніше пост з детальним аналізом, чому рішення КСУ руйнує вщент правову систему України і чому його не можна визнавати.
Але не витримаю. Тому що зустрів у Сергія Рахманіна, якого дійсно і давно поважаю, жахливі аргументи, чому опозиція ЄС, Голосу та Батьківщини категорично виступає проти законопроекту про невизнання рішення КСУ та його розпуск.
Вибачте, але аргументи опозиції просто жахливі. Особливо ось це " 3. Відновити повноцінну дію антикорупційного законодавства можна ухваленням відповідного закону. І в цій ситуації він легко набере необхідні кількість голосів".
Ось цього НЕМОЖЛИВО зробити. Якщо ми визнаємо це рішення Конституційного суду, то всі наступні законопроекти будуть визнані неконституційними майже автоматично. Тому що кожне рішення КСУ має вагу вищу, ніж будь-який закон. І наступне рішення КСУ не може протирічити вже винесеним рішенням. Запам’ятайте цю правову аксіому.
Тому що КСУ прямо написав:
1) Встановлення кримінальної відповідальності за умисне недостовірне декларування - надмірне. А тому відновити ст.366-1 ККУ НЕМОЖЛИВО. Неможливо в будь-якій редакції .А відсутність кримінальної відповідальності за недостовірне декларування руйнує повністю антикорупційне законодавство. Можна купляти замок в Монако, декларувати хрущовку в Броварах і приходити в НАЗК за адмінштрафом. І знущаючись, на камеру його сплачувати. А можна взагалі нічого не декларувати, бо відповідальності немає і ніколи не буде.
2) "Конституційний суд наголошує, що будь-які форми та методи контролю у вигляді перевірок, моніторингу тощо функціонування та діяльності судів і суддів повинні реалізовуватись ЛИШЕ ОРГАНАМИ СУДДІВСЬКОЇ ВЛАДИ ТА ВИКЛЮЧАТИ СТВОРЕННЯ ТАКИХ ОРГАНІВ У СИСТЕМІ ЯК ВИКОНАВЧОЇ, ТАК І ЗАКОНОДАВЧОЇ ВЛАДИ". Тому ВР не може жодним законопроектом вводити відповідальність суддів за порушення законодавства, причому не тільки антикорупційного. За великим рахунком треба закривати всі справи проти всіх суддів. Тому що слідство проти судді за отримання неправомірної вигоди - Це теж ВТРУЧАННЯ правоохоронних органів в незалежність суддів.
Цим рішенням в Україні створена каста недоторканих за професійною ознакою.
Тому єдиний вихід - знесення цього рішення КСУ. Все, крапка. Все інше – від лукавого.
Сергей Фурса, инвест-банкир
Конституционный Суд. Казнить нельзя помиловать
Чтобы решить проблему для начала надо понять, что к ней привело.
К нынешнему кризису привела бездеятельность офиса президента. Власть штука не формальная и президент в Украине, так уж сложилось, потому что институты не работают, должен был сделать все, чтобы судьи КС не принимали такого решения. У него для этого есть как минимум СБУ. И как максимум СБУ. Да и прокуратура. И ДБР, которое всегда «чего изволите».
Зачем было принято решение? Чтобы ударить по экономике Украины и по сотрудничеству с Западом. Временное отсутствие доступа к электронным декларациям лишь побочное явление.
Кто был заинтересован в таком? Медведчук и Коломойский. Друзья Путина и друзья олигарха. Судьи КС лишь послушные исполнители или сообщники. Но не больше.
Таким образом, проблема в том, что президент не контролирует ситуацию и способствует хаосу, в котором хорошо себя чувствуют враги Украины, действующие по принципу «чем хуже тем лучше».
Какое должно быть решение? Оно должно снижать уровень хаоса, возвращать контроль силовых органов, которые должны блюсти национальные интересы, и устранять влияние исполнителей. Но глупо начинать с исполнителей. И глупо надеется, что решение, которое должно остановить хаос, сработает, если это решение направлено на еще больший хаос.
Судьи КС всегда делали то, что хотела власть. Потому что никакой судья, будь он сто раз Конституционный, не будет идти против государства. Кишка тонка. И решение, которое сейчас появилось, говорит об одном. То ли власть хотела, чтобы оно было принято. То ли власть не старалась его остановить. «Не шмогла». Вот в этой импотентности власти и есть основная проблема. Но еще больший хаос в такой ситуации точно недопустим. А Конституционный переворот однозначно создаст этот хаос.
Кстати, парадоксально. Но президент имеет право разогнать административный суд, который одна банда с конституционным, но почему то не делает этого. А пытается разогнать конституционный Суд, как какой-то местный самодельный Чавес, хоть и не имеет на это права. Очень странно.
У власти есть силовики. У власти есть тысяча и один способ влиять на судей КС. И пришло время применить эти способы. Ведь на каждого у СБУ есть папочка. И пришло время открыть эту папочку. Судьи КС должны уйти. Должный уйти сами. Их должна заставить уйти или власть или улица. Лучше власть. Но институт должен остаться. Потому что именно большего хаоса хотят и Путин и Коломойский. Это их сценарий. И глупо продолжать играть по их правилам.
Что надо сделать, чтобы восстановить доверия Запада и оставить шанс на получение финансовой поддержки? Восстановить законы, которые отменил КС. Новыми законами. А дальше сделать все, чтобы больше КС не принимал антигосударственных решений.
И да. Именно Медведчук и Коломойский ударили по государству. А значит государство должно ударить в ответ. Коломойский может быть уже завтра в тюрьме если власть захочет. Дело Приватбанка блокирует только СБУ. Да и депутатскую неприкосновенность вроде бы сняли. И можно напомнить Медведчуку, что он кум врага. Потому что как то не серьезно идти войной на исполнителей, закрывая глаза на заказчиков и организаторов.
Но это если мы решаем проблему. А не создаем новую. Но ключевая – полная некомпетентность, которая привела нас к точку, когда хорошего решения не бывает
Юрий Богданов, блогер
Вилка Зеленского. Зеленский сейчас может сделать две вещи:
1) обвалить старую судебную систему прямо с фундаментом, если продавит перезагрузку КСУ;
2) прогнуться под линию Коломойского-Медведчука.
Если решится на первое - разом перекроет половину своих же провалов и войдет в историю. Если нет - то сам плохо кончит и страну заведет в полный трешак и дикую неопределенность.
Да, с судебной реформой мы опоздали лет на 15. И - как ВНЕЗАПНО выяснилось - она не менее важна, чем реформа армии, медицины, децентрализации или полиции. Если не более важна - примерно на уровне с нереализованными реформами в экономике - потому что без них все остальное чудовищно уязвимо и местами фантомно.
Леонід Маслов, юрист, громадський діяч
Невже не очевидно, що демарш КСУ був для того, щоб вибити привілеї для усієї суддівської мразоти: більшість з яких собі мантії просто купили? Це був спланований усіма ними заколот, спрямований на те, щоб на додаток до повної безкарності за свавілля і нехтування правом вибити собі (і лише собі) повну безконтрольність щодо жирування на тіньових доходах.
Полягав цей план у наступному: давайте зробимо усій країні «ніч», поставивши під загрозу усю її міжнародну репутацію, перспективи інтеграції з варварського світу в культурний, оголосимо амністію для усіх нуворішей і покидьків, А ПОТІМ ЗАПРОПОНУЄМО ВИХІД: надати суддівській мафії безконтрольність на додаток до безкарності і поставити її над законом. Пам’ятаєте, що залупи в червоних мантіях скасували кримінальну відповідальність за завідомо неправосудні рішення? А оце був наступний крок: повністю скасувати будь-яке декларування статків саме суддями.
Зараз щоб нас не приголомшили неприємностями типу скасування безвізу чи позбавлення кредитів, уявляється несподівано-заплановано ЗНАЙШОВСЯ ЧУДОВИЙ РЕЦЕПТ: СКАСУЙТЕ ДЕКЛАРУВАННЯ ЛИШЕ ДЛЯ ЗА#УП, «не чіпайте нашу мафію і ми дозволимо вам, холопам, трошки ще пожити». Насправді ж цей рецепт був заздалегідь спланований. Насправді і конституційне подання було часткою цього плану.
Чи має е-декларування та діяльність НАЗК вади? Безумовно? Чи займається цей орган безглуздим формалізмом на кшталт податківців? Так. Чи є спокуса руками НАЗК тиснути на неугодних? Так, більше того, я знаю, що це вже робиться.
Але чи все це означає, що народу України потрібна така влада (хоч законодавча, хоч судова), яка прагне до прівивілеїв і безконтрольності? Ні. Така влада не потрібна.
Конституційний суд, ВРП, ОАСК, рада судді і суддівсько-прокурорські корумповані клани і династії тощо - це окупанти. Вони мають повиздихати.
Дмитрий Литвин, политолог
Законопроект по восстановлению доверия к Конституционному суду это единственный реальный инструмент на сегодня, чтобы вернуть Конституционный суд в правовое поле.
У нас тут годами рассказывают, что недобросовестных и коррумпированных судей нужно выгонять. И сейчас как раз есть такая возможность для насквозь продажных и даже не старающихся нормально обосновать свои решения судей Конституционного суда.
Кто в Раде за это не проголосует, тот приравняет себя к ОПЗЖ.
И тут не сработают отмазки, что типа нужно искать идеальный юридический путь. Такого пути не существует. А пока его будут создавать, что невозможно без согласия нынешнего состава суда, этот состав суда успеет обслужить всех олигархов и признать неконституционным абсолютно всё, что сделано за 6 лет, включая – и это для них главное – Антикоррупционный суд.
Конституционный суд как институция останется, безвиз останется, здравый смысл останется, а свиней из Конституционного суда нужно убрать.
Віталій Шабунін, голова ГО «Центр протидії корупції»
Нагадаю, що відсторонення Януковича відбулося теж не в ідеально конституційний спосіб.
Нагадаю, що в результаті того рішення Порошенко став президентом, а Тимошенко вийшла з тюрми. Це щодо їх з цього приводу позицій.
Є лише два ідеально конституційних способи перезавантажити КСУ:
1) Судді самій йдуть у відставку. Хтось в це вірить? UPD. Вже відмовитися йти .
2) Чекати два роки до закінчення повноважень хоча б частини з них.
Чи є в України ці два роки?
Продовж місяця КСУ знесе: закон про мову, ВАКС, незаконне збагачення, ФГВФО, земельну реформу і т.д.
Це призведе до припинення підтримки Заходом.
І призупинення безвізу - найменша в цьому пробема. України не отримає грошей - це або економічкий колапс, або необхідність взяти їх в Росії.
Власне останнього Медведчук і Коломойський руками КСУ і добивається.
Чи зараз ті, хто вимагає чекати два роки, готові нести відповідальність за всі наступні рішення цього КСУ і їх наслідки?
UPD.
Контраргумент 1: можна просто відновити антикорзаконодавсто, скасоване КСУ.
- Можна, але КСУ його знову знесе (почитайте їх рішення).
- Коли КСУ знесе ВАКС і, наприклад, земельну реформу, точно Рада їх відновить?
- Якщо раптом відновить, то що зі справами, які розглядаються? По-новій?
Контраргумент 2: Зеленський і СН призначать інших, теж контрольованих судде КСУ.
- Це реальний виклик, заради упередження якого варто і можливо взаємодіяти. І для цього є купа способів і успішних кейсів.
- Якщо цей КСУ не розігнати, до обрання нового навіть не дійде. А вже цей, діючий зараз склад КСУ знищує державу.
Павло Кухта, в.о. міністра економіки
Бачу багато критики на адресу РНБО та Зеленського за законопроект про перезавантаження КСУ. Вважаю цю критику глибоко хибною - при всій загрозливості ситуації, яку ми отримали, гарної альтернативи рішучим діям з боку влади зараз немає.
1. КСУ сам своїм рішенням підірвав себе як інституцію - якщо допустити "бєспрєдєл" такого масштабу з боку інстанції, яка трактує Конституцію, то далі ми житемемо в диктатурі корумпованих суддів. Фактично, відбулася спроба державного перевороту з боку судової верхівки, за підтримки низки олігархічних груп та, прямо чи опосередковано, Росії.
2. Єдиний спосіб зараз "розмінувати" ситуацію і уникнути глибокої конституційної кризи - скасування рішення КСУ самим КСУ. Тоді всі можуть повернутися до попереднього статус кво і далі рухатися в рамках правового поля.
3. Якщо КСУ не скасує своє рішення - ми як політична нація або приймаємо пряму диктатуру корумпованого суддівського корпусу (а також кількох олігархів та, опосередковано, Росії), або мусимо йти на "політико-правові" рішення. Тобто розганяти верхівку суддівського корпусу та позбавляти їх повноважень.
Я згоден з Шабуніним - перезавантаження КСУ є історичним рішенням, яке має шанс зірвати план Кремля і Коломойського відірвати Україну від Західного Світу. І в даному випадку варто подякувати Зеленському за рішучість.
Геннадій Друзенко, громадський діяч
ЛАСКАВО ПРОСИМО ДО СИСТЕМНОЇ КОНСТИТУЦІЙНОЇ КРИЗИ!
Лише вчора я написав, що "запізніле скликання РНБОУ, яким глава держави відреагував на останнє рішення Конституційного суду, нічого не вирішить. Бо прорвати ешелоновану оборону тандему КСУ-ОАСК-ПРС (за фінансової, організаційної та медійної підтримки ОПЖЗ) можна або відверто порушивши Конституцію, або радикально її змінивши". Не встиг мій текст вийти на сайті ДТ, як Зеленський вирішив йти "по беспределу".
Замість системного конституційного редизайну владної архітектури, що мав би на меті усунути загрозливі дисбаланси у владній конструкції, ЗЕ вирішив продемонструвати "хто в домі хазяїн". Обираючи між, умовно кажучи, відповіддю Рузвельта та відповіддю Єльцина на нелояльний суд, український президент нічтоже сумняшеся обрав відповідь Єльцина. Яка передбачає повну зневагу до незалежності судової влади та нерозуміння її ролі у конституційній демократії.
От тільки Зеленський забув, що Єльцин (як втім і Рузвельт, і Індіра Ганді свого часу) упокоряли зухвалі суди на вищій точці свого політичного тріюмфу, отримавши від народу мандат на радикальні політичні зміни. Зеленський свій аналогічний мандат змарнував і почав атаку на КСУ після принизливого фіаско "зелених" на місцевих виборах.
Саме тому я не здивуюсь, якщо замість кадрового перезавантаження КС авантюра глави держави матиме наслідком передчасне завершення повноважень чинного президента в порядку імпічменту або без зайвих заморочек з марудними правовими процедурами.
Як би там було, Україна увійшла до систменої конституційної кризи на тлі бюджетної катастрофи та наступу пандемії, ускладнену непередбачуваними наслідками прийдешніх виборів в США...
Сергій Висоцький, екс-нардеп, журналіст
Може це поки не очевидні для вічних активістів «за все хороше» речі. Але ухвалення законопроекту Зеленського в такому вигляді буде мати один довгостроковий наслідок - нове постання і нову кров. Тому що вседозволеність - це найбільший наркотик. З нього так просто не злізають. Особливо президенти.
Суспільство, яке обирає авторитаризм заради нібито правильної мети замість крихкого та неідеального, але правопорядку, приречене спокутувати свої помилки на Майданах.
Не можна навіть заради доброї мети хитати підвалини самої держави.
Авторитарна Росія, з диктатурю та війною, була створена не Путіним, а Єльциним у 1993 році - розстрілом Білого Дому. Все інше було просто похідної, наслідком. Хай це до сих пір не зрозуміло багатьом російським лібералам.
Підтримуючи дії Зеленського українське суспільство обирає не між поганим чи кращим Конституційним судом. Це вибір між авторитарною та демократичною Україною. І наслідки цього вибору стануть зрозумілі через деякий час. Коли виправляти щось і правовому руслі буде надто пізно.
Валерій Пекар, громадський діяч
Президентський законопроєкт про Конституційний суд кожним своїм пунктом порушує Конституцію. Він буде моментально визнаний неконституційним і не матиме жодних правових наслідків.
Схоже, що в усій команді президента немає жодного юриста. Замість зробити кроки по виходу із конституційної кризи, президент її поглиблює.
Нагадаю стару істину.
Політична криза вирішується конституційним шляхом. Конституційна криза вирішується політичним шляхом.
Поясню. Коли в країні політична криза (розпад парламентської коаліції, відставка уряду чи інші подібні негаразди), ми відкриваємо Конституцію і діємо точно так, як там написано, чітко й покроково.
Коли ж криза конституційна, тобто клінч, який не вирішується за допомогою Конституції (математика стверджує: будь-яка формальна система має нерозв'язні внутрішні суперечності, й юриспруденція не є виключенням), тоді шлях вирішення є лише один -- політичний, тобто широкі неформальні домовленості, які потім певним (так само неформальним) чином формують легітимність (не плутати з легальністю, яка неможлива) і втілюються, а врешті якось вводяться у правове поле. Приклади: третій тур виборів Помаранчевої революції, втеча Януковича після Революції гідності тощо.
Конституційну кризу неможливо вирішити конституційним шляхом. Кавалерійський наскок є смішним і безрезультатним. Криза лише поглибиться.
Ми у глибокій конституційній кризі. Вихід є, але він не простий, не швидкий, не волюнтаристський і не юридичний. Він складний, довгий, публічний і політичний.
Карл Волох, блогер
Я прекрасно розумію і значною мірою поділяю ваш гнів щодо КС. Але дуже раджу не підтримувати затію Зеленського з перенабором суддів. Крім того, що це незаконно і є порушенням низки статей Конституції, маємо чітко розуміти, хто буде цей перенабір проводити (за лаштунками).
А це будуть:
- Коломойський, для якого, враховуючи розвиток подій у США, контроль над КС стає питанням життя і смерті;
- Портнов, який давно вже намагається підім‘яти ВС та КС;
- Єрмак і Медведчук, вплив яких на процеси дуже посилився.
Подивіться на кадрові конкурси, котрі проводить останні рік-півтора зелена влада - хіба можна уявити більшу профанацію і непотизм? Ви серйозно хочете дати цим невігласам-олігархічним шісткам право перенабрати повний склад суддів КС - найбільш впливових і захищених (із точки зору закону) людей у владі? Ви реально хочете замінити цих, у масі, звичайних корупціонерів і чинуш у мантіях (кожен із яких має свої власні інтереси) на команду «солдатів» Портнова, які будуть клацати підборами у відповідь на його з Бенею забаганки?
Опам‘ятайтеся. До речі, це реальна узурпація влади, а зовсім не метафора
Сергей Иванов-Малявин, журналист
Чемпионат по построению неправового государства.
Антиконституционное решение КС против антиконституционного законопроекта в ВР.
Собственно, мы уже много лет живём не по конституции — но втихую, как католик в нецерковном браке. Все. ВСЕ.
Лицемерие, оппортунизм в главных правовых вопросах воспитывает, поддерживает неправовое сознание снизу доверху. В этом вырастают новые генерации юристов, которые знают, что политическая целесообразность выше правовой нормы.
Наблюдать за юридическим дискуссиями профессионалов, которые ни в грош не ставят право, смешно и... важно, потому что когда вы заговорите о судебной реформе, имейте в виду, что набирать новых, "хороших" судей вы будете из людей вот с таким менталитетом - больше не из кого.
Антиконституционность не сосредоточена в КС, она рассыпана по всей стране, в десятках законов, неконституционных органах, неконституционных назначениях, тысячах решений государственных органов. Всё позволено.
Люди под КС — понимают они это или нет — тоже требуют упразднения конституции.
Все эти призывы послать конституцию к чертовой матери - по сути призывы к всеобщей, тотальной нелегитимности. Победитель будет уязвим навсегда, до конца полномочий. Между тем, реальным, единственным победителем будет полицейщина и её начальник. Это победа Беркута 6 лет спустя.
Конституционная катастрофа такого масштаба - это всегда край обрыва, всегда - судьба страны. Это, если угодно, тоже агрессия, её внутренняя форма, полная утрата государственного иммунитета.
И всё это с кучей большевиков в ВР, кучкой маразматиков в КС, бестолковым президентом, примитивным генеральным прокурором, разложившейся полицией, нулевой экономикой.
Наталия Бернацкая, юрист
Даже не знаю что хуже, само по себе решение КСУ или те последствия, которые навалились за сутки как снежный ком и начали во всей красе показывать всему миру, что в нашей стране вообще нет ни капли уважения ни к законам, ни к Конституции, у нас не существует независимых институций, а все работает «по звонку» сверху.
У меня такое ощущение, что мы в 90-х и можно «ВСЕ» если у тебя есть бейсбольная бита и пару ребят за спиной.
Вначале КС выносит решение с «серьёзным обоснованием». И вроде бы должно было быть как год назад, по части 2, 366. Тихо и спокойно. Но что-то пошло не так, народ возмутился. А ещё и 2 тур выборов скоро.
И начался аукцион невиданной щедрости: активисты сразу же вспоминают, что Глава КС не задекларировал землю в Крыму, а муж судьи купил квартиру за 13 млн; ДБР «по собственной инициативе» вызывает председателя КС на допрос (как говорится, нашёлся к шарику горшок, был бы человек, а дело у нас для каждого есть, если вдруг срочно нужно), Президент распоряжается на рнбо и кабмин тут же собирается и раздаёт всем поручения «вернуть как было» (а так можно? нет, конечно, но кого это волнует) и апогей, от которого просто закипает мозг даже у студента первокурсника районного юрфака, Президент вводит указом в действие решение рнбо, которое ему же поручает внести закон и разогнать КС в нарушение Конституции.
Я многое видела за более 5 лет в политике. Но на секунду показалось, что мы в средневековье и тут и на кол могут посадить, если рейтинг будет падать.
Нельзя бороться с преступниками, бесконтрольно убивая их без суда и следствия.
Нельзя незаконными методами пытаться исправить то, что уже никаким законом не исправить.
Нельзя ещё год назад хлопать в ладоши очевидно безосновательному решению КС о роспуске коалиции, а сегодня «искренне» отстаивать восстановление доверия к конституционному судопроизводству.
Нельзя законом признать решение суда ничтожным. Завтра другой суд вынесет приговор политику, а его коллеги его отменят в Раде?
Ребята, это Banana Republic. Этот беспредел хуже коррупции. Нас и так уже год несёт как осенний лист по ветру, каждый порыв в новую сторону. Ни стратегии, ни тактики. А сейчас мы как будто взяли курс на полное самоуничтожение.
Как вы думаете мы выглядим сейчас со стороны? Кто будет уважать страну, которая сама не уважает ни свои законы, ни даже Конституцию?
А чем заканчиваются такие популистические и беспредельные решения мы на практике хорошо знаем. 3 минуты аплодисментов толпы, и годы выплат из бюджета по будущим решениям ЕСПЧ за такой креатив.
Агія Загребельська, юрист
Якщо КСУ демонтував антикорупційний блок держави. То президент зараз пробує демонтувати всю систему державних органів, три гілки влади, конституційні принципи... Все, що до сьогодні залишалось в Україні та давало надії, що «цирк поїде», а держава - залишиться.
Внесений президентом законопроєкт - злочин. І кожен, хто проголосує за нього в парламенті - співучасники цього злочину. І немає жодного аргумента, який це виправдовує.
Юрий Романенко, политолог
Ситуация вокруг КСУ - битва помоек. КСУ давно является помойкой, которая послушно вертит носом в сторону, куда ветер дует. Ветер начал дуть в сторону ослабления президентской власти и они быстренько насрали. Зеленский привык действовать импульсивно и решил прикрутить КСУ, чтобы показать, кто в доме хозяин. Потешно в этой ситуации все. И президент, который никакой не хозяин, и КСУ, где ошибка и слово "конституционный", и слово "суд". И толпа, что по свистку прибежала вопить что-то по поводу нарушения Конституции. Оказывается, толпу больше волнуют нарушения Конституции, пока каждый день десятки тысяч заболевают ковидом, а десятки, а то и сотни людей мрут от него. Впрочем, в Украине меньше всего интересует судьба простого холопа, потому люди вместо того, чтобы ставить раком власти, которые сливают сто миллионов гривен на сериале из ковид фонда, когда нет лекарств, концентраторов, а скоро не будет и врачей, смотрят за этой битвой вокруг КСУ. А битва показывает только одно - это государство прогнило насквозь, потому припарками уже ничего не решить. И нет никакой разницы в том, кто, что нарушил, потому что все государственные институты такие же помойки, как и КСУ. И вся эта возня разбор между помойками по поводу того, как какая помойка хуже. Потому демонтировать нужно все помойки: и КСУ, и все суды, и Кабмин, НАБУ, и институт президента за компанию. Потому не тратьте нервные клетки на этот цирк. Пусть жрут друг друга.
Андрій Грищук, блогер
- Добрий день, я прийшов зі сценаріями патріотичних серіалів. По оголошенню.
- Добрий день. Проходьте, сідайте. Сьогодні ви перший. Показуйте, що у вас там є.
- Я працюю старшим охоронцем в АТБ, тому моя спеціалізація детективи. Проект перший — гостросюжетний серіал з робочою назвою «Рідкісний птах».
- Про бьордвотчерів?
- Про середину Дніпра. Сюжет. На недобудованому Подільско-Воскресенському мості знаходять вбитого суддю Конституційного суду. За справу беруться слідчі Подільского і Деснянського управлінь поліції ...
- На диво знайомий сюжет. Є ще щось?
- Авжеж. Серіал «Справний детектив». Харківщина, 1995 рік. Слідчим доручили справу вбивства судді Конституційного суду, тіло якого було знайдено в лісі. На спині чоловіка намальовані загадкові символи, на голові маска кабана ...
- Оце вже краще. Не ховайте далеко. Ще щось цікаве є?
- Звісно. «Вбивство»!
- Серіал «Вбивство»?
- Серіал «Вбивство», саме так.
- Винахідливо. Але можливо назву варто буде змінити. Слухаю.
- Майор поліції збирається на пенсію і наостанок йому доручають розслідування зникнення судді Конституційного суду, але проблема в тому, що тіло судді згодом було знайдено в машині кандидатки на посаду міського голови, тепер наш герой потрапляє у небезпечний вир життя українського політикума ...
- Знов суддя? Дивна фіксація. А там у вас що?
- О, це мій улюблений. Серіал про маніяка, але незвичайного. Вдень він сумлінний працівник поліції, технічний спеціаліст, працює в лабораторії ...
- А вночі вбиває суддів Конституційного суду і на човні вивозить їх і викидає в Дніпро?
- Точно! А звідки ви дізнались? Я ще ніде не публікував.
- Та трохи познайомився вже з вашим творчим методом. Скажіть, а є у вас сценарії, в яких не вбивають суддів Конституційного суду? Вбивства є, але не їх. Якихось інших людей.
- Звичайно! От наприклад серіал «Фастів»!
- Цікаво. Продовжуйте.
- Трохи абсурдний детектив з елементами чорної комедії. Події відбуваються в Фастові, як ви певно вже зрозуміли.
- Так, це було не складно.
- Містом неофіційно керує злочинна династія Гершків. Майже одночасно відбуваються дві події. Від інсульту помирає старий Олег Гершко, залишаючи злочинне угруповання без керівника, за це місце починають боротися всі три його сини. В цей же час молодший син, після вживання наркотиків веде таємні перемовини в придорожньому ресторані, але згодом втрачає контроль над собою, починає стрілянину, в результаті якої вбиває кухаря, офіціантку і свою співрозмовницю. Згодом відволікається, спостерігає у небі НЛО і в цей час його збиває молоковоз із Яготина.
- Надзвичайно. А що за перемовини, хто його співрозмовниця?
- Корумпована суддя.
- Хвилиночку! Ви ж казали, що більше не буде ніяких сраних суддів сраного Конституційного суду!
- Все вірно. Вона з Окружного адміністративного.