НОВИНИ ДНЯ: США пригрозили Європі вийти з ряду механізмів НАТО та назвали важливу умову, - Reuters  День святого Миколая в Україні: етнографиня розповіла про давні традиції та їхню виховну роль  У Польщі масово розганяють міф про «небезпечну українську їжу»: подробиці  Коли та як святкуємо День святого Миколая  Знайшов "винних": Путін зробив цинічну заяву про припинення війни в Україні  Інвестори не купилися. Міжнародний форум у Москві закінчився провалом, - розвідка  Щомісяця призивають близько 30 тисяч осіб, цього мало: нардеп закликав посилити мобілізаціювсі новини дня
Життя та Стиль
Столиця
11.09.2025 477

Метро за 44 гривні: хто і навіщо зчинив галас щодо підвищення тарифів на проїзд у Києві

Експерт з транспорту пояснив, що відбувається за лаштунками «тарифної історії» та чому Київ не міняв вартість проїзду від 2018 року.

3j0a6125__2__b5bb07e2141f993a5547af286044be19_1300x820_11.09.25

В Києві спалахнув скандал, пов’язаний з планами влади підвищити вартість проїзду у громадському транспорті. У Мережі дивним чином «сплив» документ від Департаменту фінансів КМДА про гостру необхідність розглянути питання коригування чинних тарифів. Пише ТСН. Про це повідомляють Контракти.UA.

Тарифи на проїзд не мінялися у Києві вже декілька років. Останнє здорожчання було 2018-го — від 5 до 8 гривень за поїздку.

Метро за 44, а трамвай за 22 гривні

Зараз вартість проїзду у Києві (метро, трамвай, тролейбус, фунікулер) становить 8 гривень, а якщо пасажир купує 50 поїздок, то платить 6,50 грн за кожну поїздку.

Рік тому ТСН.ua повідомляв, що за підрахунком столичних чиновників реальна вартість проїзду у столичному транспорті становить 30 гривень за поїздку.

У Департаменті транспортної інфраструктури заявляли, що собівартість перевезень одного пасажира наприкінці 2024 року в метрополітені становила 36,90 грн, а в наземному транспорті — 26, 22 грн.

Експерти розтлумачують, що ці цифри щодо собівартості, які ніколи не будуть встановлюватися на такому рівні. Тому місто й встановлює менші тарифи, а решту дотує з бюджету.

За цей час розцінки для метро змінилися у бік збільшення, бо здорожчала електрика, а от собівартість поїздок від «Київпастрансу» навіть зменшилася.

У документі, який шириться Мережею, зазначається, що витрати на перевезення одного пасажира на 2026 рік становлять для метро 44, 68 грн, а для наземного транспорту «Київпастрансу» — 22,62 грн.

Але офіційно у КМДА не називають жодних цифр, хоча ТСН.ua звернувся із запитом до міської влади за роз’ясненнями.

Нам подякували за звернення і повідомили, що вже є офіційна заява мера щодо чуток про підвищення вартості тарифів.

Що сказав мер

Віталій Кличко повідомив, що громадський транспорт в Києві є дотаційним. Мовляв, у багатьох містах України проїзд вже здорожчав, а столиця зараз шукає можливості, щоб не підвищувати ціни на проїзд.

«Різниця в чинному тарифі і економічно обґрунтованому — 11 млрд на рік. Це — кошти з бюджету Києва. А в умовах, коли у столиці забрали 8 млрд (на Укрзалізницю!), на заплановану дотацію коштів столиці не вистачатиме», — повідомив мер Києва.

За його словами, саме тому Департамент фінансів, проаналізувавши витрати з таким мінусом з бюджету, знову запропонував розглянути питання коригування чинних тарифів, а також перевезення пільговиків безкоштовно — це ще мільярд з бюджету міста.

«Ці кошти нам не компенсує держава, хоча повинна. Наразі ми робимо все, щоб підтримати людей в складній соціальній ситуації. Центральна ж влада зробила все, аби забрати в міста можливість утримувати тариф на проїзд в громадському транспорті. А ми тепер шукаємо можливості, щоб виправити створену ситуацію і зберегти чинні тарифи», — заявив мер Києва.

Та запевнив, що до кінця війни підвищення цін на проїзд у міському транспорті не розглядатимуть.

Після заяви мера у багатьох киян склалася думка, що їх вчергове перевірили, м’яко кажучи, на витримку. Адже так вже бувало, що чиновники «випускали» з кабінетів на Хрещатику інформацію про плани щодо підвищення вартості проїзду та спостерігали за реакцією людей. Якщо реагували кволо — вартість піднімали.

Експерт: «Це пил в очі»

Експерти з транспорту погоджуються з тезою, що диму без вогню не буває.

«Кейс із тарифами за проїзд нагадує запуск диму або пилу в очі киян, бо все це схоже на політичні спекуляції, а не на наміри реально переглянути тарифи на проїзд у Києві», — розповідає ТСН.ua Олександр Гречко, експерт з транспорту та співзасновник ГО «Пасажири Києва».

За його словами, мерія сама створила привід, щоб це почали обговорювати, а тепер «героїчно» виходить і нібито гасить «пожежу», заявляючи, що тарифи на проїзд до завершення війни піднімати не будуть.

Олександр Гречко зауважує, що в усьому цьому інформаційному шумі столичні чиновники використовують тезу, що з бюджету Києва вилучили 8 мільярдів гривень до держбюджету.

«Мовляв, це є підставою, щоб переглянути тарифи. Але якихось не політичних, а обґрунтованих розрахунків для цього не надають. Окрім звернення Департаменту фінансів до мера, яке «випадково» потрапило до ЗМІ», — додає Олександр Гречко.

Мільярди гривень і гра на настроях киян

Експерт нагадує, що торік місто закінчило рік з профіцитом бюджету — 14 мільярдів гривень не було використано. А зараз мер скаржиться на відбирання у міста 8 мільярдів і обіцяє шукати кошти, аби не піднімати вартість проїзду до кінця війни.

«Насправді, змінювати тарифи на проїзд у Києві треба давно — переглядати вартість разового квитка, проїзних, а також впроваджувати квиток на 60 та 90 хвилин. Але наразі конструктивних обговорень щодо цього немає. Тому мені здається, що ця «тарифна історія» — лише намір використати тему тарифів для якихось політичних баталій. Пограти на настроях киян», — каже Гречко.

Він підсумовує, що те, що тарифи треба піднімати, обговорюється від 2020 року, але ніхто не заважав Києву підняти вартість проїзду торік, як це зробили багато українських міст.

Оценка материала:

5.00 / 3
Метро за 44 гривні: хто і навіщо зчинив галас щодо підвищення тарифів на проїзд у Києві 5.00 5 3
Життя та Стиль / Столиця
11.09.2025 477
Еще материалы раздела «Столиця»