Життя та Стиль
Столиця
Від бароко до сучастності
У рамках фестивалю Bouquet Kyiv Stage відкрилася виставка «Катарсис», яка об’єднує барокові скульптури Йоганна-Георгія Пінзеля, його учня Франциска Олендзького і роботи сучасного художника Олександра Животкова.
Виставка «Катарсис», відкрилася 11-го серпня у київській галереї «Хлібня» у просторі «Софії Київської». Попри те, що виставка відкрилася раніше – як передчуття фестивалю, – вона є основним візуальним акцентом цьогорічного Bouquet Kyiv Stage і налаштовує глядачів на особливий діалог між минулим і майбутнім. Безперервний шлях від учня до вчителя і від вчителя до учня. Діалог між майстрами, який триває крізь століття.
«У цьому виставковому проєкті представлено скульптури майстрів пізньобарокового мистецтва другої половини XVIII сторіччя Йоганна-Георгія Пінзеля, його учня Франциска Олендзького та роботи сучасного українського художника Олександра Животкова.
Роботи цих авторів розмежовані віками, але їх поєднує вибір медіуму — це експресивна різьба по дереву, а також глибока змістовна емоційність», – розповідає Тетяна Волошина, мистецтвознавиця, арт-директорка Stedley Art Foundation і кураторка виставки «Катарсис».
«Спочатку, - розповідає Тетяна Волошина, - планували поєднати в одному просторі Пінзеля і Животкова. Проте в процесі роботи над виставкою вирішили відкрити глядачам нове ім’я – Франциска Олендзького, якого вважають учнем Пінзеля. Його скульптури широкий глядач побачить вперше – досі вони ніколи не експонувалися».
«Нас запросили в запасники Львівської національної галереї, і коли ми приїхали туди і побачили роботи Франциска Олендзького, то зрозуміли, що вони ідеально підходять для нашої виставки, – розповідає Тетяна Волошина.
Олендзький — чудовий пізньобароковий майстер. Його роботи — це монументальні фігури янголів та алегоричних постатей, які колись були частинами вівтарної зони у костелах. Це така супермонументальна експресивна пластика. Стримані, вишукані роботи, які вражають».
На виставці представлені скульптури з музею Пінзеля у Львові — «Свята Анна» і «Голова ангела». Франциска Олендзького — алегорична фігура з дитиною та дві фігури янголів. І роботи Олександра Животкова останніх років, зокрема з проєкту «Київ 2014», присвяченого подіям на Майдані.
«А ще експонується велика інсталяція «Древо Життя» Животкова, його роботи з серії «Врата» і серії, присвяченій текстам з «Книги Екклезіаста».
Відвідувачі також побачать «Оранту», яку митець створив на самому початку локдауна. І нам здається, це дуже буде цікаве трактування. Таким чином створено певний омаж до простору «Софії Київської» і діалог між її Орантою і «Орантою» Животкова. Ми наблизили їх одна до одної», – розповідає кураторка виставки.
Усі роботи надзвичайно важкі й великі — близько 2,5 метри. На тлі білих стін «Хлібні» скульптури теплого охристого відтінку створюють враження сакрального простору й наповнюють його спокійним урочистим настроєм.
У своєму кураторському тексті до виставки Тетяна Волошина пояснює, що серед трактувань катарсису можна виділити катарсис пафосу та катарсис рефлексії.
У першому випадку катарсис – це момент емоційної кульмінації, це майже стан афекту. Саме в таку мить крайнього емоційного напруження зображені фігури Йоганна-Георгія Пінзеля та Франциска Олендзького. Ці скульптурні твори мали пробуджувати у парафіян костелів емпатійне співчуття християнським святим.
За катарсисом пафосу слідує катарсис рефлексій – очищення душі від пристрастей і пов’язаних з ними страждань, а відтак і досягнення моральної рівноваги та спокою. Це вже – про роботи Животкова, крізь які проглядається весь складний та насичений життєвий шлях людини, а не моменти емоційних екстремумів.
«Для тих, хто мандрував і бачив італійське барокове мистецтво, буде цікаво подивитися на риси, властиві для нашої школи бароко, для скульптур Пінзеля і Олендзького – трактування форми, пластики, ці риси облич, – говорить Тетяна Волошина. -
Мистецтво Животкова – не фігуративне. Це є дуже цікаве поєднання саме такої прірви між баченням мистецтва 17 сторіччя і сучасного».
Крім того, цьогорічний Bouquet Kyiv Stage 27 серпня відкриватиме масштабне синтетичне дійство «Пінзель – Животков. Поєдані музикою» у виконанні дитячого хору «Щедрик» та Антона Дегтярьова, музиканта електронного дуету Ptakh_Jung.
Під час виступу музикантів на великому LED-екрані глядачі побачать проекції робіт з дерева Йогана-Георга Пінзеля і Олександра Животкова і те, як змінюється їх сприйняття під впливом музики.
Організатори виставки «Катарсис» – Дом «Майстер Клас», Stedley Art Foundation, Національний заповідник «Софія Київська» та Львівська Національна галерея.
Виставка працюватиме у «Хлібні» з 11 серпня 2020-го по 5 лютого 2021-го.
Підготувала Анна Лобановська