Життя та Стиль
Дозвілля
Концерт прем’єр від камерного оркестру NewEraOrchestra
12 грудня відбудеться концерт камерного оркестру NewEraOrchestra - "LifeMusic" у Великому залі Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського (консерваторія, вул. Городецького 1-3/11).
Концерт відбудеться в рамках «Gogolfest. Postcriptum» як спеціальна подія міжнародного мультидисциплінарного фестивалю мистецтв та кіно «Гогольфест». Головна теза цьогорічного фестивалю - "Міняється країна, міняємося ми: нашими з вами руками, розумом та серцями ми посіємо чарівні квіти майбутнього".
Мета концерту "LifeMusic" - ознайомити українську аудиторію з творами провідних українських та іноземних сучасних композиторів. Більшість творів буде вперше виконано в Україні.
Програма концерту, як завжди у виступах камерного оркестру NewEraOrchestra, наповнена прем’єрами.
Спеціальним гостем концерту стане німецький віолончеліст з японським корінням Данжуло Ішізака. Світові музичні критики характеризують творчість Данжуло Ішізакаяк геніального та технічно витонченого виконавця, який завдяки своїй майстерності надає класичним творам незвичайного звучання.
У програмі концерту твори японського композитора Ясусі Акутагава – одного з двох талановитих синів класика японської літератури Рюноске Акутагави, що покінчив життя самогубством, коли майбутньому композитору було лише два роки. Від батька Ясусі отримав не лише талант, але й платівку з творами Ігоря Стравінського, яка і визначила його життєвий шлях та уподобання. Акутагава страшенно захоплювався радянською музикою і у 1954 році, хоча Японія і не мала дипломатичних стосунків з СРСР, усіма правдами і неправдами добрався до Москви і познайомився зі своїми кумирами – Дмитром Шостаковичем, Арамом Хачатуряном і Дмитром Кабалевським. Там же він зміг виконати та навіть опублікувати кілька своїх власних творів. Вплив Шостаковича дуже відчутний у Сoncertoostinato для віолончелі з оркестром, який прозвучить у програмі. Це чи не найдраматичніший твір автора, написаний у 1969 році, в якому хвилююче поєднані риси старовинних жанрів, естетика Шостаковича та японська витонченість.
Грецько-французький автор Яніс Ксенакіс вважається іконою післявоєнного авангарду, хоча його творчий метод і протиставлений іншим авангардистам. В той час як П’єр Булез і Карлхайнц Штокгаузен декларували серіальну техніку, де, грубо кажучи, детермінована на всіх рівнях музична композиція часто-густо звучить як аморфна звукова хмара, Ксенакіс робив все навпаки. Він не прописував деталі, а відразу турбувався про загальний ефект, користуючись формулами статистичної математики – створену таким чином музику він називав «стохастичною».
П’ятихвилинний твір Voile для струнного оркестру є взірцем подібного типу творчості. Він був написаний у 1995 році і вперше виконаний Мюнхенським камерним оркестром. На відміну від більшості творів Ксенакіса, які носять міфологічні грецькі назви, Voile є французьким словом, сенс якого композитор залишив нерозгаданим – іменник жіночого роду «lavoile» означає «парус», а чоловічого «levoile» – покривало. Не зважаючи на математичний принцип побудови, партитура є справжнім концентратом сильних емоцій та відголосків прадавніх ритуалів.
Повна протилежність цьому твору – Камерна кантата №3 (1982) на вірші Павла Тичини українського композитора Олега Ківи. Він був, напевно, одним з найкращих вітчизняних мелодистів і писав з якоюсь моцартівською легкістю. Популярність Ківа отримав завдяки кіномузиці, проте залишив і суттєвий доробок «серйозних» творів. Шість камерних кантат – вершина його роботи у цій сфері. За авторським визначенням, цей жанр він трактував як «розгорнутий, розширений романс» з одного боку та «стислу міні-оперу» – з іншого.
Улюбленим «голосом» композитора була Ніна Матвієнко, яка неодноразово виконувала цю кантату. Цього ж разу сопрано Соломія Приймак запропонує публіці абсолютно іншу трактовку, яка, можливо, відкриє нові смислові пласти твору.
Один з найвідоміших іспанських композиторів, Хоакін Відре Родріго повністю втратив зір у трирічному віці через дифтерію. Попри це він отримав музичну освіту у Валенсії і Парижі, вів активну діяльність музичного критика, працював у Мадридському університеті Комплутенсе і Академії шляхетних мистецтв Сан-Фернандо, багато гастролював країнами Америки, Європи та Азії.
Родріго став справжнім богом гітаристів – його Аранхуеський концерт, «Фантазія для джентльмена», Концерт-мадрігал та інші твори є Біблією сучасних виконавців на гітарі. Відголоски гітарних стилів помітні і в Концерті для фортепіано з оркестром, відомому під назвою Conciertoheroico–«Героїчний концерт» завдяки ритму маршу та фанфарам у Першій частині. Він був написаний для піаніста Леопольда Квероля між 1935 та 1943 роками, в складний для Іспанії час, проте є справжнім джерелом енергії та волі до зрушень – як, власне, і саме життя композитора.
Серед гостей концерту очікуються представники посольств партнерів заході, музичні експерти, представники Європейської асоціації фестивалів сучасної музики, українські актори та виконавці.
Даний захід є прикладом налагодження міжнародного діалогу світових країн через мистецтво музики.
Концерт відбувається при сприянні Міністерства культури України, Посольств Іспанії, Японії, Литви, Франції, Французького культурного центру та за підтримки постійних партнерів Райффайзен Банку АВАЛЬ, PR/BTL/Event компанії «ВАВІЛОН», ДОМ освіти та культури «Майстер Клас»,Першої рекордингової компанії, ГО «Культурна Асамблея».