Бізнес
Ринки та компанії
40% українців хочуть отримати бізнес-знання, щоб відкрити власну справу
Глобальне дослідження Amway про підприємництво 2014 (AGER) свідчить: українці гостро потребують освіти у сфері підприємницької діяльності.
Підприємцями народжуються чи стають? Цього року компанія Amway провела опитування в 38 країнах світу, досліджуючи ставлення до підприємництва і освіти у цій сфері. Результати опитування 43 902 респондентів демонструють, що, на думку більшості, підприємництву можна навчитися. Зокрема, близько 40% українців відзначають, що хотіли б отримати практичні підприємницькі навички, щоб згодом відкрити власну справу.
«В Україні як і раніше не вистачає освітніх програм, що підтримують підприємців. Конкурс для бізнес-леді «Підприємницький талант України 2014», ініціатором якого є наша компанія – один з тих проектів, які не тільки допомагають успішним жінкам-підприємцям, а й надихають тих, хто збирається зробити перший крок у бізнесі», – коментує Томаш Мурас, генеральний директор компанії «Емвей Україна».
Підприємництву можна навчитися
63% респондентів, які пройшли опитування в усьому світі, вірять, що основним навичкам підприємництва можна навчитися. Сильніше за всіх в цьому переконані чоловіки і жінки віком до 35 років (70%). Цієї ж позиції дотримуються ледь більше половини респондентів з України (52%), але далеко не всі вони бачать можливості для такого навчання в Україні.
Освіта – це все
Майже кожен другий учасник опитування з України (46%) зазначив, що в нашій країні підприємницька освіта перебуває на вкрай низькому рівні.
Найбільше українці потребують вивчення:
1. Практики підприємництва, включаючи бізнес-плани, бізнес-конкурси, бізнес-симулятори, програми міні-компаній (40%);
2. Базових навичок підприємництва, включаючи управління фінансами, маркетинг, комп'ютерні програми (30%);
3. Інновацій, включаючи вивчення креативних і нестандартних підходів до вирішення завдань (29%).
Примітно, що необхідність в тих же знаннях відчувають і респонденти з інших країн. Тільки ситуація інша: на першому місці «базові навички підприємництва» (весь світ: 42%, ЄС: 45%), а «практика підприємництва» – на другому (весь світ: 37%, ЄС: 35%). А ось погляди на вибір місця навчання підприємництву у нас з респондентами з інших країн відрізняються. Якщо в Україні вважають, що бізнесу краще навчатись у вузі (31%), то в інших країнах впевнені, що починати потрібно вже в школі (весь світ: 36%, ЄС: 38%).
Позитивне ставлення до підприємництва
В середньому у світі 75% респондентів мають позитивне ставлення до підприємництва. Найбільш оптимістично на ідею самозайнятості дивляться молоді українці віком до 35 років – їх 71%. Ця вікова категорія виявилася найбільш лояльною по відношенню до підприємництва і в інших країнах. Середньосвітовий показник для групи молодше 35 років – 80%.
«Молоді покоління більш оптимістично ставляться до підприємництва, – коментує Даг ДеВос, президент компанії Amway. – І дослідження вказує на їх великий потенціал. Ми повинні і далі зміцнювати дух підприємництва і створювати глобальну культуру, що дозволяє молодим людям розкривати їх можливості».
Важливо згадати, що у зв'язку зі складною політичною та економічною ситуацією в Україні цього року зафіксовано зниження позитивного ставлення до підприємництва на -9% (2014: 67%, 2013: 76%). Разом з тим українці впевнені, що навколишнє середовище цілком доброзичливе для розвитку підприємництва в цілому (53%). Це значне зростання порівняно з минулим роком – у 2013 році 45% відзначили доброзичливість середовища по відношенню до підприємництва.
Мотивація займатися підприємництвом
Для глобальних респондентів найбажанішими факторами для початку підприємницької діяльності є «незалежність від роботодавця і можливість бути власним керівником» (46%) і «самореалізація, втілення власних ідей» (43%), а «можливість отримання додаткового доходу» на третьому місці (34%). У той же час, основними причинами початку власної справи для українців залишаються можливість отримати «джерело додаткового заробітку» (42%) і «самореалізуватися, втілити власні ідеї» (29%). «Незалежність від роботодавця, можливість бути своїм власним керівником» (22%) також впливає на бажання людей відкрити свій бізнес в Україні.