НОВИНИ ДНЯ: Найбільше з Башкортостану. ЗМІ підтвердили загибель понад 150 000 росіян в Україні  Українські F-16 могли отримати ракети для найдешевшого збиття "Шахедів", - ЗМІ  Яка реальна кількість окупантів воює проти України: Сирський озвучив шокувальні цифри  Іноземці можуть служити в ЗСУ за новими правилами: деталі змін  Як РФ вдається покривати шалені втрати на фронті: аналіз Politico  Омбудсманка заявила про "відвертий кримінал" у штурмових полках: що кажуть у ЗСУ  Цінової стелі не буде? Захід готує радикальний удар по експорту російської нафти, - Reutersвсі новини дня
Фото і Відео
Фоторепортажі
28.05.2025   Україна   РБК-Україна, Контракти
2565 Метки:  Україна.

ТОП-5 машин з назвою "Київ" (архівне фото)

Від легкових авто до тролейбусів: топ-5 машин з назвою "Київ".

В різні роки в Києві вироблялось чимало власного транспорту, тож не дивно, що цілий перелік моделей носив на собі бренд "Київ". Про деякі з них сьогодні не знають навіть професійні історики.

Про те, чому і які машини мали честь носити ім’я Києва, пише РБК-Україна.Про це повідомляють Контракти.UA.

КМЗ-1 "Київ" (1959 р.)

Компактну вантажівку з оригінальним дизайном створили інженери Київського мотозаводу як альтернативу своїм важким мотоциклам типу К-750 та К-650. Міні-машинка КМЗ-1 вирізнялася нетиповими конструктивними рішеннями і була суто концептуальною розробкою.

Вся конструкція базувалася на хребтовій рамі, а в центрі уваги був квадратний у плані кузов. До нього спереду пристикували двомісну кабіну – не дуже простору, але зручну і затишну. Виготовлена вона була з склопластику, передового композитного матеріалу.

Під кузовом розміщувався двоциліндровий опозитний двигун разом із трансмісією. Ведучими були задні 10-дюймові колеса, підвішені на пружинах. Такий "Київ" перевозив до 500 кг вантажу, розвиваючи 60 км/год, що цілком відповідало завданням, для яких планувалася ця модель.

КМЗ-4 "Київ" (1961 р.)

Мінівен КМЗ-4 був орієнтований на серійне виробництво. Автомобіль оснащувався опозитним двигуном об’ємом 0,75 л з системою примусового охолодження повітрям. І мотор, і коробка передач розташовувалися спереду, під капотом зі склопластику.

З цього ж матеріалу була зручна двомісна кабіна, а вантажний відсік мав алюмінієву конструкцію. Основні системи та 13-дюймові колеса запозичили у "Запорожця" ЗАЗ-965. Усі механізми й агрегати були змонтовані на традиційній лонжеронній рамі.

Автомобільчик мав вантажопідйомність 500 кг і розганявся до 80 км/год. Кілька випущених екземплярів пройшли первинні випробування, проте інвестицій для серійного виробництва не знайшлось.

Тролейбус "Київ-4" (1963–1969 рр.)

Один з найкрасивіших тролейбусів свого часу. Київський завод електротранспорту (КЗЕТ) під маркою "Київ" у 1960-70-ті роки випускав цілу лінійку однотипних машин, які працювали і в столиці, і в інших містах тодішньої великої країни.

"Київ-4" мав хоч і не дуже великий, але зручний для пасажирів салон, а у водія була окрема закрита кабіна. Пасажирські сидіння були "персональні" – окремі, а не диванного типу, в оздобленні салону широко застосовувався пластик.

Через широкі двері завширшки 1,4 метри могли одночасно заходити і виходити два пасажири, що скорочувало затримки на зупинках. Саме "Київ-4" став першим у світі тролейбусом, з якого утворювали так звані тролейбусні поїзди – зчіпку з двох машин, якою керував один водій. Подібна схема широко використовувалася у багатьох містах.

Автобус "Київ" (1958–1960 рр.)

Київський авторемонтний завод №1 (КАРЗ-1) розробив і випускав власну модель невеликого автобуса, на які в країні був великий дефіцит. В основі була вантажівка ГАЗ-51, тому автобус "Київ" мав рядний шестициліндровий двигун потужністю 70 к.с., чотириступеневу коробку передач, а також мости та підвіску від "газона".

Актуальним рішенням стало вагонне компонування – мотор розташували всередині салону праворуч від водія, і капот не виступав уперед. Салон міг умістити 22 пасажири.

Оригінальною на той час деталлю стали вікна на бокових схилах даху – вони покращували освітлення всередині та забезпечували пасажирам кращий огляд. Однак такі люки в даху й сьогодні є складним конструкторським елементом, тому не всі екземпляри автобуса "Київ" отримали це рішення.

Було зібрано щонайменше чотири автобуси "Київ", і всі вони мали відмінності між собою. Машини працювали в столиці, зокрема, в якості екскурсійних.

Мотоцикл КМЗ К1-Б "Киянин"

Першою моделлю Київського мотозаводу був "Киянин", або КМЗ К1-Б. Транспортний засіб було створено за зразком популярного німецького мотоцикла Wanderer 98, і він також здобув визнання.

Мотоцикл мав переднє колесо з м’якою підвіскою, потужну фару, спідометр та одометр. Двигун видавав 2,3 к.с. при об'ємі 98 куб. см, в коробці передач було всього дві ступені. Приводний ланцюг з’єднував двигун із заднім колесом, на якому була класична велосипедна втулка Torpedo (аналог Sachs), з муфтою вільного ходу та гальмом.

На той час не було дивним, що легкий мотоцикл мав велосипедні педалі – вони теж передавали рух до заднього колеса, але в першу чергу служили для запуску двигуна та гальмування.

Коротко

Всі транспортні засоби, які носили ім’я української столиці, на її підприємствах і вироблялись. Для тогочасного авто-мотопрому було характерним використовувати в назвах моделей певні географічні назви. Крім того, що назва Київ досить милозвучна сама собі, на додачу у свідомості суспільства вона була пов’язана з позитивним образом старовинного міста – південного, зеленого і гостинного. Відповідно, цей позитив переносився і на транспортні засоби, названі цим ім’ям.

При підготовці статті були використані матеріали музею "Колеса Історії".

 

Фоторепортажі

всі Фоторепортажі
Популярные теги
учения, военная техника, столкновения, фестивали, живопись, Новый Год, Париж, терроризм, война, Верховная Рада, Шахтер, Війна, медицина, город, солдат, самолеты, Путин, церковь, ДСНС, выставки, юмор, зима, ВСУ, карантин, Дмитрий Дятлов, фотография, портрет, передовая, пляжи, мода, коронавирус, фотопроект, природа, джаз, история, Александр Зубко, Карпаты, акции, культура, искусство, Порошенко, музыка, пожары, Львів, сборная Украины, Україна, суд, Майдан, Польша, выборы, Киевщина, дети, спорт, женщины, марш, традиции, уикенд, НАТО, Донбасс, путешествия, пейзажи, авиация, люди, технологии, пандемия, Одесса, Россия, Динамо, соревнования, туризм, общество, США, Зеленский, Київ, митинги, мир, ЗСУ, политика, протесты, #Євромайдан, обстрелы, стихийные бедствия, фотоконкурсы, животные, фотоподборки, праздники, оккупация, Киев, футбол, архитектура, корабли, Китай, Нацгвардия, Велика Британія, автомобили, Бахмут, Сергей Смоленцев, ВМС, дизайн, полиция