НОВИНИ ДНЯ: Єдине, що Трамп досі не вирішив: президент США натякнув на терміни завершення війни  Чи вплине "Зимова підтримка" на субсидії і коли чекати виплату? Відповідь Зеленського  США хочуть витіснити російський газ із Європи "до останньої молекули", - FT  Підтримувати Україну вигідніше, ніж дозволити РФ перемогти, - Каллас  Навіщо потрібен діалог Трампа з Путіним: Венс дав відповідь  КНДР вичерпала запаси снарядів для Путіна: в хід пішло те, що потребує ремонту  Венс зробив заяву про діалог Трампа і Путіна: що сказав віцепрезидентвсі новини дня
Фото і Відео
Фоторепортажі
11.09.2025   Україна   ТСН, Контракти

"Малевич": квадрат свободи, що оживає на великому екрані

У національний прокат вийшов фільм, який відображає символічний портрет України крізь призму творчості митця.

Казимир Малевич — постать-міф, яку десятиліттями називали «російським авангардистом». Але його життя і творчість мають інше підґрунтя. Сьогодні його історичне значення повертається не лише через книжки та дослідження, а й через кіно. Пише ТСН. Про це повідомляють Контракти.UA.

Фільм Дар’ї Онищенко «Малевич», який вийшов у широкий український прокат сьогодні, 11 вересня, — це не просто байопік. Це культурний маніфест, який об’єднує мистецтво, ідентичність і сучасний досвід України у війні.

Стрічка нагадує: Малевич був не лише автором «Чорного квадрата», а й людиною, глибоко зануреною в український простір. У 1928–1930 роках він працював у Києві: викладав у Художньому інституті, друкувався у журналах «Нова генерація» та «Альманах-Авангард». Саме тут кристалізувалася його пізня теорія. Для західної аудиторії це стає відкриттям: іноземні медіа пишуть, що фільм «коригує історичну несправедливість» і вперше показує художника в українському світлі.

Дар’я Онищенко будує фільм як серію «квадратів», кожен з яких розповідає про окремий етап життя Малевича. Така форма перегукується з супрематизмом, але водночас створює ритм, який відчувається як сучасна кіномова. Важливим стає поєднання історії й сьогодення: героїня Соломія бачить «Чорний квадрат» у своїй кімнаті, а сцени війни накладаються на супрематичні образи. Це діалог між минулим і теперішнім, між боротьбою митця за свободу і боротьбою України сьогодні.

Стрічку знімали під час повномасштабного вторгнення: оператор працював на передовій, частину сцен знімали в деокупованому Мощуні. Війна тут — не тло, а органічна присутність. Як Малевич свого часу протистояв радянській цензурі, так сучасна Україна протистоїть імперській агресії.

Таємниця фільму — в силі акторів. Віталій Ажнов втілює Малевича: строгого, пристрасного, водночас вразливого. Його гра надає митцеві людяності, яку часто гублять у міфології. Ірма Вітовська, Марина Кошкіна, Олексій Горбунов, Олександр Рудинський, Олександр Новіков створюють палітру голосів, що оточують митця: від інтелектуальної конкуренції з Татліним до особистих драматичних історій. Христина Федорак у ролі Софії додає жіночої перспективи та емпатії.

Актори з трупи Національного драматичного театру ім. Франка привносять у кіно театральну дисципліну та глибину. Їхня гра робить фільм не лише інтелектуальним, а й емоційним — глядач вірить кожному жесту. На кінофестивалі «Молодість» прем’єра зібрала аншлаг. У Ризі показ фільму поєднали з виставками та лекціями мистецтвознавців, а в Мюнхені стрічку представили на безпековій конференції як приклад культурної дипломатії. Іноземна преса підкреслює: фільм — не лише мистецький, а й політичний жест, що повертає авторство Україні.

«Ми знімали цей фільм у час, коли війна змінювала буквально все — від планів продакшну до внутрішнього стану команди. І в цьому є певний парадокс: що складнішими були умови, то сильніше ми відчували, що історія Малевича сьогодні звучить ще актуальніше. Він теж жив у часи, коли за мистецтво можна було втратити свободу. Тому для мене цей фільм — не просто про художника, а про силу залишатися вірним собі навіть у найтемніші часи», — сказала продюсерка фільму Марі Каель.

«Малевич» — це кіно, яке говорить водночас двома голосами: голосом митця і голосом країни. Воно нагадує, що за кожною формою стоїть людина і за кожним художником — Батьківщина, яка його сформувала. Історія художника стає історією України, а мистецтво — доказом того, що навіть у найтемніші часи можна творити форму світла.

Фоторепортажі

всі Фоторепортажі
Популярные теги
искусство, Порошенко, природа, церковь, митинги, Верховная Рада, выборы, Одесса, суд, футбол, мода, путешествия, учения, джаз, пандемия, ВСУ, #Євромайдан, ЗСУ, Війна, Путин, обстрелы, музыка, ВМС, Россия, акции, Шахтер, выставки, визиты, Киев, зима, спорт, Донбасс, фотопроект, мир, Динамо, животные, портрет, Львів, терроризм, военная техника, Новый Год, Крым, протесты, история, дети, туризм, Александр Зубко, самолеты, коронавирус, марш, Київ, пожары, фотоподборки, архитектура, Сергей Смоленцев, фестивали, солдат, Україна, Зеленский, культура, США, пейзажи, столкновения, передовая, ДСНС, медицина, люди, стихийные бедствия, корабли, живопись, Китай, война, общество, фотоконкурсы, оккупация, Польша, уикенд, традиции, политика, Бахмут, Киевщина, Дмитрий Дятлов, сборная Украины, карантин, дизайн, город, юмор, полиция, Париж, Майдан, соревнования, женщины, автомобили, пляжи, НАТО, праздники, технологии, авиация, Нацгвардия, фотография