Бізнес
Страхування
Ринок автострахування: чи подорожчає «автоцивілка» для українців
Уже протягом понад п’яти років автострахування — КАСКО й ОСАЦВ — в Україні залишається драйвером усього ринку. Та якщо в обов'язковому страхуванні — «автоцивілці» — збори премій постійно зростають, то в сегменті добровільного страхування — КАСКО — зростання можливе лише за рахунок подорожчання страхових послуг.
У 2013 році ситуація не зміниться. Щоправда, для збільшення обсягу зібраних премій за ОСАЦВ регулятору доведеться підвищувати тарифи. А на ринку КАСКО, де вартість страхового захисту й так чималенька, компаніям доведеться розробляти нові недорогі продукти, які б підштовхували автовласників до покупки страховок.
Не хочеш — змусимо
Ринок обов'язкового страхування відповідальності власників транспортних засобів — ОСАЦВ, або «автоцивілка», — найстабільніший з усіх страхових сегментів. Торік, за даними Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ), ринок обов'язкового страхування відповідальності власників транспортних засобів — ОСАЦВ, або «автоцивілка», — зріс на 4,5% — до 2,4 млрд грн. Порівняно зі зростанням на 33,3% у 2011 році — це мізер. Але страховики задоволені зростанням і вважають його закономірним. «Приріст зборів за автоцивілкою був пов'язаний з підвищенням її вартості. Як тільки після цієї зміни минув рік, стало видно, що природний приріст невеликий», — зазначає генеральний директор СК «Allianz Україна» Гаррі Андреасян.
У середині 2010 року Нацкомфінпослуг підвищив тарифи за цим видом страхування. Тоді в середньому поліси подорожчали на 30-40%. Минулого ж року, попри ініціативи страховиків, ціни на «автоцивілку» не змінювалися. При цьому самостійно підвищувати тарифи страховики не мають права: максимум, що вони можуть зробити, — це змінити вартість поліса за рахунок так званих підвищувальних коефіцієнтів. А оскільки рівень проникнення ОСАЦВ перевищує 90%, залучати нових клієнтів і, відповідно, нарощувати частку ринку учасникам страхового ринку дуже непросто. Торік, наприклад, кількість укладених договорів знизилася на 0,9% — до 8,3 млн шт.
Страховики намагаються привчити водіїв страхуватися добровільно
Але головна проблема на ринку ОСАЦВ — не його насиченість, а демпінг і невиплати відшкодувань самими страховиками. «Зараз у страхових компаній є можливість підвищувати або знижувати вартість поліса ОСАЦВ, використовуючи коригувальні коефіцієнти. Але багато страховиків при розрахунку тарифу від початку обирають мінімальні значення, а дехто ще й пропонує клієнтам нічим не обґрунтовані знижки у 20-50%», — зазначає начальник відділу андеррайтингу транспортних ризиків СК «Allianz Україна» Олександр Яременко. При цьому голова Нацкомфінпослуг Андрій Стасевський заявив, що лише 90% страховиків вчасно і в повному обсязі виконують вимоги за ОСАЦВ.
Окрема проблема — агенти. Торік деякі з них вимагали від страховиків комісійну винагороду в розмірі до 50-60% від вартості поліса. Щоб очистити ринок від несумлінних учасників, Нацкомфінпослуг був змушений розробити кваліфікаційні вимоги для агентів, які працюють на ринку «автоцивілки». «Це позитивне нововведення, що напрошувалося давно. І приймати його потрібно якомога швидше. Така кваліфікаційна фільтрація агентів дозволить і споживачам страхових послуг, і страховим компаніям судити про професійний рівень посередника, з яким вони працюють. Це має скоротити кількість шахраїв і погано підготовлених фахівців», — запевняє директор юридичного департаменту СК «PZU Україна» Василь Зубач. Завдяки реєстру, передбаченому законопроектом, ринок зможе відсіяти так звані неблагонадійні елементи.
Сам собі захисник
Обсяги ринку добровільного страхування майна — КАСКО — торік, за оцінками учасників ринку, знизилися. Офіційних показників за ним поки що немає, але, за попередніми даними, зниження може сягнути близько 5%. Причинами стагнації ринку стали зниження автопродажу і відсутність кредитування. За даними автодилерів, торік продаж легкових автомобілів упав на 1,4%, до 217,5 тис. одиниць. За словами голови ради Ліги страхових організацій України Олександра Залетова, за останні п'ять років частка КАСКО в загальному портфелі страховиків упала вдвічі — з 53% до 27%. «До кризи основним драйвером цього продукту були кредитні авто. Зараз за багатьма машинами, купленими до кризи, закінчився строк кредитування, і далеко не всі власники продовжили страхуватися добровільно. Це дуже добре видно за результатами ринку КАСКО у ІV кварталі 2012-го», — ділиться спостереженнями Гаррі Андреасян.
При цьому міняти тарифи за КАСКО страховики не готові. Застрахувати автомобіль у компанії, яка вчасно і в повному обсязі виконує свої зобов'язання, можна за 5-7% вартості транспортного засобу. Але для більшості українців ця сума доволі істотна, адже страховка для авто вартістю $15 тис. коштуватиме $1 тис на рік. Щоб змусити українців страхуватися добровільно, уже торік компанії почали використовувати різні маркетингові методи залучення клієнтів і розробляли нові продукти. СК «ІНГО Україна», наприклад, запустила акцію «КАСКО за 3,99% для власників позашляховиків». Дешеві поліси могли придбати водії позашляховиків з не менш ніж чотирирічним стажем. Клієнти СК «Уніка», які застрахували некредитне авто, могли отримати знижку в розмірі від 500-2000 грн. СК «Здорово» обіцяла клієнтам збільшити термін дії договору КАСКО на шість місяців у разі виходу збірної України до півфіналу чемпіонату Європи з футболу 2012 року. Якби українська команда вийшла до фіналу, то термін дії полісів СК подовжила б на рік. Страховики просували й онлайн-продаж, що дозволяє компаніям заощадити і, як наслідок, зменшити вартість страховки на 5-10%.
Прогноз на 2013-й
У минулому році ринок «автоцивілки» сягнув межі
У 2013 році розраховувати на бурхливе зростання автострахування не випадає. За оцінками голови правління СК «Княжа» Дмитра Грицути, ринок ОСАЦВ може збільшилися на 5-10% за умови підвищення тарифів. «За беззбиткову їзду страховики надають клієнтам знижки, тож без підвищення тарифів у такому насиченому сегменті, як ОСАЦВ, зростання ринку є малоймовірним», — розповідає голова правління СГ «ТАС» Павло Царук.
За інформацією учасників ринку, МТСБУ вже підготувало проект підвищення тарифів. Якщо Нацкомфінпослуг його затвердить, «автоцивілка» для населення може подорожчати на 25-30%. Свою ініціативу в МТСБУ пояснюють набуттям чинності з п’ятого лютого змінами до Закону «Про ОСАЦВ», якими запроваджуються гарантовані мінімальні виплати за шкоду, заподіяну життю і здоров'ю потерпілих. «Нова система визначення розміру відшкодування дозволить отримати гарантовані мінімуми страхового відшкодування, які розраховуються залежно від розміру мінімальної місячної заробітної плати, встановлюваної на дату настання страхового випадку», — пояснили в МТСБУ. Зокрема, 1/30 розміру мінімальної місячної заробітної плати (МЗП) за кожний день лікування, 36 МЗП у разі встановлення I групи інвалідності, 18 МЗП — у разі встановлення II групи інвалідності або визнання неповнолітньої дитини інвалідом і 12 МЗП — у разі встановлення III групи інвалідності. Крім того, нові положення передбачають виплату моральних збитків потерпілим у розмірі 5% від страхового відшкодування за шкоду, заподіяну життю і здоров'ю. За підрахунками МТСБУ, у 2013 році виплати страховиків виростуть протягом 1-1,5 років як мінімум на 400 млн грн. При цьому якщо раніше 98% виплат припадало на відшкодування за збитки, заподіяні майну потерпілих у ДТП, а 2% — за шкоду, заподіяну життю і здоров'ю, то з 5 лютого 2013 року пропорція становитиме 80% і 20% відповідно.
За КАСКО нарощувати премії буде складніше. Страховики продовжують розробляти недорогі продукти, які були б по кишені масовим споживачам. «Розробляти продукт є сенс, якщо він має свою цільову аудиторію, хай навіть невелику. При цьому важливо правильно розрахувати економічну складову продукту», — впевнений директор департаменту прямого продажу СК «Наста» Вадим Кирничний. Уже на початку цього року СК «Наста» запустила страховий продукт «Наста Хіт». За 1995 грн компанія готова застрахувати автомобіль вартістю від 50 тис. до 250 тис. грн віком до 10 років. Виплату (щонайбільше 50 тис. грн) застрахований отримає тільки якщо потрапить до ДТП за участі двох і більше учасників. «Рішення запустити такий продукт пов'язане із бажанням максимально задовольнити запити наших клієнтів, які усвідомлюють необхідність наявності страхового захисту, але водночас, у зв'язку зі поточною економічною ситуацією, не завжди можуть собі його дозволити», — зазначив Вадим Кирничний.
Думка експерта
Юлія Кугаєвська, директор «ВіДі-Страхування»
— У 2012 році наші тарифи на КАСКО залишалися на колишньому рівні. Ми пропонували як класичний, так і акційний продукти — КАСКО 50/50. Відмінність від класичного продукту полягає в тому, що клієнт оплачує лише половину стандартного платежу (без збільшення тарифу за розстрочку платежу). А другу частину вносить лише при настанні страхового випадку для отримання відшкодування в повному обсязі. Якщо страховий випадок не настав, клієнт не вносить другу частину платежу і, таким чином, отримує економію в розмірі 50% платежу.
Згідно з результатами досліджень нашої аналітичної служби, в Україні страхуються за КАСКО в середньому близько 25% нових автомобілів. Але у великих містах частка застрахованих автомобілів за КАСКО становить близько третини нових автомобілів. У 2011 році такий показник був нижчим і становив у середньому 20-25%. Тобто певний позитивний тренд все ж таки простежується.
Загалом стан ринку автострахування безпосередньо залежить від загального економічного і політичного становища у країні. Також серед основних проблем, що впливають на поточний розвиток ринку автострахування, — падіння ринків кредитування та автопродажу, зниження купівельної спроможності населення. Разом із тим високі витрати на ведення справи, скорочення автопарку, привабливого для страховиків (автомобілі не старше п’яти-восьми років), катастрофічний стан дорожнього покриття, зростання цін на запчастини, проблеми МТСБУ роблять цей вид страхування зараз далеко не таким привабливим для самих страховиків, як раніше.