НОВОСТИ ДНЯ: Нацбанк потратил на поддержку гривни $156 млн  ФСБ опубликовала архивы о ситуации в СССР в 1922-1934 годах  В Фонде госимущества назвали условие возврата Укртелекома государству  Нацгвардия должна быть готова к деокупации Донбасса - Аваков  В Харькове перед приездом президентов Порошенко и Дуды мыли бордюры  В Стамбуле 15 декабря запускают беспилотную линию метро  Смолий: Предложения возглавить НБУ пока не получалвсе новости дня
Кабинет директора
Юрисконсульт
23.01.2013 4797

Вимушене приземлення: як повернути гроші за скасований авіарейс

В світлі останніх подій, що трапились з авіакомпанією «АероСвіт», багатьом пасажирам незрозуміло що робити. Адже компанія розпочала процедуру банкрутства. Наша порада: не залишатись осторонь, а йти до суду і повертати свої гроші, що є цілком реально.

По-перше, в таких випадках згідно законодавства України та міжнародно-правових актів, авіакомпанія повинна компенсувати вартість квитків чи забезпечити новими квитками пасажирів. Також згідно розділу 13 Повітряного кодексу України встановлено, що у разі затримки понад розумні строки і за наявності згоди пасажира продовжити подорож перевізник повинен надати пасажиру за встановленими ним нормами (залежно від часу доби та тривалості затримки) безкоштовно: безалкогольні напої, харчування, проживання в готелі, наземний трансфер (аеропорт - місто - аеропорт). Згідно Правил, «розумні строки» - період часу, розумна межа тривалості якого під час повітряного перевезення пасажира (багажу) становить не більше трьох годин понад час початку та завершення польоту, визначений в розкладі руху перевізника. Крім того, можливістю отримання такої компенсації за затримку понад «розумні» строки можуть скористатися лише пасажири регулярних рейсів, оскільки для чартерних рейсів не встановлюється розклад руху, сторонами лише погоджується дата та орієнтований час вильоту, а тому і не можна говорити про час затримки. Тому пасажири регулярних рейсів повинні вимагати компенсацію за даремне використання їх часу, а також компенсацію за прострочене бронювання в готелях або прострочення білетів на інший пересадочний рейс, оскільки затримка виникла не з вини пасажира, метеорологічних умов чи непереборної сили, а саме з вини перевізника.

У випадку скасування рейсу перевізник зобов’язаний надати пасажиру альтернативні варіанти та компенсацію, про які ми згадували вище. При цьому, перевізник не може банально посилатися на технічні причини, оскільки зобов’язання по виплаті компенсації не виникає лише у випадках, якщо він може надати підтвердження того, що причиною скасування рейсу була дія непереборної сили або надзвичайна ситуація, якій не можна було запобігти, навіть якби було вжито усіх заходів. Отже, якщо рейс скасовується чи затримується, пасажир має право вимагати надання пояснень щодо підстав для таких дій, якщо ж перевізник не може надати пояснень або ж доказів на підтвердження таких підстав, він зобов’язаний виплатити пасажиру компенсацію.

Більше того, у випадку скасування рейсу та за умови згоди пасажира продовжити подорож іншим рейсом, перевізник має безоплатно запропонувати та забезпечити пасажирам:

  • харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;
  • місця в готелі у разі, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більший, ніж передбачалося;
  • наземний трансфер за маршрутом аеропорт - готель - аеропорт;
  • два телефонні дзвінки, телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови аеропорту.

У разі затримки рейсу, строк затримки також детально врегульовано. Так, у випадку затримки рейсу до двох годин - для рейсів дальністю до 1500 кілометрів або до трьох годин - для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів чи на чотири години і більше від запланованого часу відправлення - для інших рейсів перевізник повинен забезпечити пасажиру харчування та прохолодні напої, а також два телефонні дзвінки. У випадку, якщо виконання затриманого рейсу відкладається на наступний день, перевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт - готель - аеропорт.

Якщо ж затримка рейсу складає більше п’яти годин, то перевізник повинен запропонувати пасажирам відшкодування впродовж семи днів, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано чи зміну маршруту, яка здійснюється за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення - за першої можливості або у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць.

image003

Яна Ягниченко

юрист ЮК «Правова гільдія «ВікторіАл».

Всі претензії пасажирів за загальним правилом авіакомпанія розглядає впродовж 3 місяців, замість загальноприйнятого в Україні 30 денного строку для відповіді на всі звернення громадян. При цьому, порядок розгляду таких претензій встановлюється самим перевізником у його правилах, тому краще одразу йти до суду і керуватися міжнародно-правовими актами, що діють на території України і є основою для законодавства України.

Якщо ж керуватися не тільки Повітряним кодексом, тоді можна використати такий варіант: договір перевезення представляємо як цивільно-правовий договір і керуємось Цивільним кодексом України. За договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов'язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а в разі здавання багажу - також доставити багаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання багажу, а пасажир зобов'язується сплатити встановлену плату за проїзд, а у разі здавання багажу - також за його провезення. Укладення договору перевезення пасажира та багажу підтверджується видачею відповідно квитка та багажної квитанції, форми яких встановлюються відповідно до транспортних кодексів (статутів).

Перевізник зобов'язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк.

В даному випадку строки не були витримані. А тому, згідно ЦКУ «Відповідальність перевізника за затримку відправлення пасажира та порушення строку доставки пасажира до пункту призначення».

  • За затримку у відправленні транспортного засобу, що перевозить пасажира, або запізнення у прибутті такого транспортного засобу до пункту призначення перевізник сплачує пасажирові штраф у розмірі, встановленому за домовленістю сторін, транспортними кодексами (статутами), якщо перевізник не доведе, що ці порушення сталися внаслідок непереборної сили, усунення несправності транспортного засобу, яка загрожувала життю або здоров'ю пасажирів, або інших обставин, що не залежали від перевізника.
  • У разі відмови пасажира від перевезення з причини затримки відправлення транспортного засобу перевізник зобов'язаний повернути пасажиру провізну плату.
  • Якщо поїздка пасажира з пункту пересадки не відбулася внаслідок запізнення транспортного засобу, який доставив його у цей пункт, перевізник зобов'язаний відшкодувати пасажирові завдані збитки.

За цією статтею пасажирам необхідно відшкодувати всю суму за квитки. Ця стаття дублюється в ПКУ статтею 94 «Відповідальність перевізника за прострочення в доставці пасажира, багажу або вантажу».

Головним в Повітряному праві є те, що перевізник повинен довести, що ним було вжито всіх необхідних заходів для запобігання простроченню або що таких заходів неможливо було вжити. Перевізник звільняється від відповідальності, якщо прострочення сталося внаслідок несприятливих метеорологічних умов. Тому «АероСвіт» повинен довести свою невинуватість.

По-друге, компанія «АероСвіт» гарантує пасажирам, відповідно до придбаних ними квитків, доставку до місць призначення власними рейсами чи рейсами перевізників-партнерів або повернення коштів за місцем придбання квитків за процедурою, передбаченою правилами перевезень. Звернувшись з листом до «АероСвіт у» можливо уникнути суду. Тому що майже кожного дня компанія викладає на своєму сайті статті щодо виконання своїх зобов’язань.

Також авіакомпанія «АероСвіт» створила антикризовий штаб. До його складу введено представників усіх ключових підрозділів компанії із забезпечення виконання рейсів та обслуговування пасажирів. Найближчим часом буде розроблено та реалізовано оперативну процедуру повернення коштів за невикористані квитки, якою пасажири скасованих рейсів зможуть скористатися в режимі он-лайн на сайті авіакомпанії. Так, через активізацію відповідного посилання на головній сторінці сайту пасажир отримає доступ до «Форми повернення коштів». Йому буде запропоновано внести до форми стандартні дані (прізвище, ім’я, по-батькові, номер квитка, контактна інформація, необхідний коментар) та оформити запит на повернення коштів. Подібна процедура буде доступна і на сторінці авіакомпанії в соціальній мережі Facebook. (Ця інформація розміщена на сайті авіакомпанії). Тому повернення коштів за втрачені квитки не буде дуже проблемним.

Але раджу не обмежуватися лише квитками, а йти до суду і вимагати компенсацію за заподіяну моральну шкоду та втрачену вигоду. За витрачені кошти (на їжу, на готель, на камеру схову) під час очікування затриманих або скасованих рейсів. Та робити це якнайшвидше.

По-третє, у зв’язку із початком процедури банкрутства компанії «АероСвіт» , краще звертатися з кредитною вимогою не менше 300 мінімальних заробітних плат на момент подання заяви до господарського суду кредитором (з 01.07.2009 р. ця сума складає 189000,00 грн). Тобто необхідно об’єднуватися в групи (наприклад, пасажири одного рейсу), та подавати колективну заяву до суду за кредитною вимогою більше 190000,00 грн. Саме тоді шанси на скоріше отримання компенсацій будуть збільшені.

Моя порада, звертайтесь до суду та вигравайте справи. І ця порада підтверджується позитивною судовою практикою.

Оценка материала:

5.00 / 5
Вимушене приземлення: як повернути гроші за скасований авіарейс 5.00 5 5
Кабинет директора / Юрисконсульт
23.01.2013 4797
Еще материалы раздела «Юрисконсульт»