НОВИНИ ДНЯ: Після періоду заціпеніння та вигоряння: 5 знаків зодіаку, у яких розпочнеться біла смуга у січні  Закулісся переговорів: Forbes пояснив, чому Буданов розуміє реальні позиції США та РФ  Найпопулярніші імена в Україні 2025 року: як назвати дитину  "Сигнал на вихід для Мадуро": у Трампа пояснили перехоплення танкерів із нафтою Венесуели  Погода в Україні: 23 грудня ще тепло, а далі вдарять морози  Лукашенко будує для Росії унікальний збройовий завод, - ЗМІ  Трамп готує масштабні імміграційні рейди у 2026 році, попри критику, - Reutersвсі новини дня
Фото і Відео
Фоторепортажі
18.03.2024   Київ, Україна   Олександр Зубко

Алла Горська: доля художниці та країни

14 березня в Українському домі відбулося відкриття виставки, що присвячена знаковій постаті, українській художниці та правозахисниці: «Алла Горська. Боривітер». Експозиція містить не лише роботи Алли — частина «Діалоги» демонструє твори художників старшого покоління, імена яких вона згадує в своїх нотатках: Марії Примаченко, Ганни Собачко-Шостак, Анатоля Петрицького, Сергія Колоса, Олександра Саєнка.

Елементи експозиції складаються в єдину картину, яка розказує про світогляд і долю Алли Горської, а через неї — про український мистецький, національний і політичний андеграунд 60-их років минулого сторіччя. Один з елементів виставки — інформаційно-синхроністичне панно, де знакові події держави СРСР і навколишнього світу співвідносяться з подіями життя мисткині. В її долі занадто багато перегукується з сучасністю: народилася та виховувалася вона в російськомовній сім’ї, мешкала у Москві та Ленінграді, а вивчати українську мову стала після настання тридцятиріччя, тоді ж з товаришами організувала Клуб творчої молоді «Сучасник», заходи якого носили національний характер. З друзями багато подорожувала Україною. У залі на першому поверсі є ескізи костюмів до народних свят. В цьому та інших приміщеннях багато замальовок декорацій до театральних постановок українських авторів. Є чимало портретів діячів української культури тих часів, багато зображень Тараса Шевченка, і на них Кобзар сам стає об’єктом мистецьких експериментів. Найвідоміший — вітраж «Шевченко. Мати» — був створений для Червоного корпусу Київського університету та був знищений напередодні відкриття. За його мотивами Олексій Сай і Микола Марусик створили проекційну інсталяцію, яка вже є самостійним об’єктом сучасного мистецтва. Творчі експерименти Горської перегукуються з роботами її сучасників та попередників, і дають глядачу своєрідну ретроспекцію вітчизняного образотворчого мистецтва. Через свою громадську діяльність, громадянську позицію, підтримку політв’язнів та неугодних діячів культура Алла двічі виключалася із Спілки художників. Аби творити та просто заробляти на життя, вона була змушена відмовитися від імені на своїх творах. На відміну від бойчукістів, це її геть не тішило. Але вона з товаришами досить плідно працювала над створення численних мозаїк, і таким чином її твори були доступні широкому колу глядачів. Але більшість з них зроблені на Сході України, і станом на сьогодні на підконтрольній території знаходяться лише два твори. А два з, імовірно, найбільш відомих — «Дерево життя» та «Боривітер» (саме на честь нього названо виставку) знаходились на двох сторонах кутової стіни ресторану «Україна» у Маріуполі, і зараз вони частково або повністю зруйновані. Їх фотографії та ескізи зустрічають відвідувачів у головній залі.

Разом із Василем Симоненком та Лесем Танюком Алла відкрила місця поховання жертв репресій у Биківнянському лісі, про що вони повідомили владу. Цій трагедії присвячений окремий зал на третьому поверсі, а у залі навпроти нього розказується про вбивство Алли Горської. Тут знаходиться скульптура Аліси Забой, присвячена цій події.

Експозиція складається з понад ста творів живопису, графіки, ескізів монументальних робіт з музейних і приватних колекцій, а також архівних матеріалів. Готували її Національний центр «Український Дім», арт-фундація «Дукат» у співпраці з Фондом Алли Горської і Віктора Зарецького. Значна частина творів широкому загалу демонструється вперше. Виставка працюватиме до 28 квітня.

Текст та фото — Олександр Зубко

Ескіз мозаїчного панно «Прапор перемоги» для музею «Молода гвардія» у Краснодоні (нині Сорокине)

Фоторепортажі

всі Фоторепортажі
Популярные теги
Киев, Польша, юмор, марш, корабли, фотоконкурсы, люди, ДСНС, праздники, выборы, митинги, Россия, акции, архитектура, соревнования, стихийные бедствия, дети, город, Путин, фотопроект, Сергей Смоленцев, сборная Украины, история, Динамо, путешествия, выставки, животные, пожары, Україна, портрет, Майдан, фестивали, Київ, #Євромайдан, ЗСУ, политика, пейзажи, полиция, война, туризм, женщины, Донбасс, солдат, Китай, технологии, культура, Дмитрий Дятлов, Велика Британія, живопись, футбол, Нацгвардия, терроризм, музыка, фотография, ВМС, церковь, спорт, Бахмут, Киевщина, зима, Карпаты, самолеты, автомобили, мир, НАТО, мода, обстрелы, передовая, общество, Порошенко, Верховная Рада, авиация, протесты, учения, медицина, Александр Зубко, Зеленский, пандемия, США, джаз, Війна, Новый Год, столкновения, Одесса, Львів, природа, военная техника, коронавирус, традиции, дизайн, уикенд, суд, ВСУ, Шахтер, карантин, фотоподборки, искусство, Париж, оккупация, пляжи