Бізнес
Ринки та компанії
Дорожчаємо: рекомендації з пошуку високооплачуваної роботи
«Шукати роботу потрібно саме зараз, якщо вирішили змінити місце, не чекайте вересня», — рекомендує директор AGA Recruitment Аміна Варшавська. Улітку потік резюме зменшується у 10–20 разів.
Закрити вакансію в сезон відпусток набагато складніше й «на безриб'ї» з'являється шанс отримати роботу, яку за інших обставин вам би, можливо, і не запропонували. «Наприклад, заступникові головного бухгалтера дуже важко вибратися із замів і стати головним, — пояснює пані Варшавська. — У вересні на одну вакансію головбуха в Києві буде 100–200 претендентів, але ж є компанії, яким людина на цю посаду необхідна вже зараз. Їх, звісно, небагато, натомість вони готові йти на певні компроміси — наприклад, можуть дати шанс людині, яка ніколи ще не очолювала бухгалтерію».
Замкнені кола
Більшість роботодавців, які прагнуть закрити певну вакансію, цілеспрямовано шукають людину, яка працювала на такій самій посаді, у компанії такого ж масштабу і схожого профілю. Причому, бажано, не звільненого, а успішно працюючого на тому самому місці. Простими словами, такі роботодавці намагаються запропонувати кандидатові те, що в нього уже є, плюс додаткові турботи, неминуче пов'язані з переходом з однієї структури до іншої. Зазвичай, це супроводжується збільшенням зарплати й іноді розширенням соцпакету. Та в посткризовий період мало хто пропонує новим працівникам суми, що вражаюче відрізняються від тих, які вони отримували раніше. Зазвичай різниця становить не більш ніж 30%. Тож збільшення до зарплати вагомою підставою для зміни місця зазвичай не є.
Якщо успішний фахівець, у якого немає проблем і конфліктів із нинішнім керівництвом, виходить на пошуки нової роботи, це найчастіше означає, що він хоче змінити щось у власному житті — здобути принципово новий досвід, отримати інший статус, зрештою, «подорожчати» на ринку праці. Тобто не просто домогтися збільшення зарплати, а увійти до когорти тих, кому зазвичай платять більше. Ось тут і є коріння протиріччя, що заважає великій кількості людей, які працюють за наймом, реалізувати свої професійні та творчі амбіції. Вони прагнуть чогось нового, а потенційні роботодавці завзято шукають кандидатів з аналогічним досвідом. Розірвати це замкнене коло не просто, але можливо. І літо — найбільш слушний для цього час. Опитавши рекрутерів, менеджерів із персоналу та просто успішних кар'єристів, Контракти пропонують вашій увазі кілька рекомендацій щодо пошуку роботи, яка змінить ваше життя.
Порада № 1. Будьте на очах
Для 90% фахівців з персоналу здобувач, який критикує своє колишнє керівництво, одразу втрачає в ціні
Так уже склалося історично, що в нашій та інших пострадянських країнах багато поколінь кваліфікованих фахівців чудово обходилися без самореклами. Тоді шанували «скромні таланти», які не випинали своїх надбань і воліли, щоб про їхні досягнення говорили інші. У наші дні про цей образ час забути. Рівень конкуренції на ринку праці такий високий, що фахівець, який не володіє навичками self-promotion, ризикує назавжди залишитися недооціненим. Якщо ви працюєте за наймом, не розраховуйте на те, що наймач рекламуватиме ваш професіоналізм — робіть це самі. Розміщення резюме на сайтах із працевлаштування недостатньо. Фахівці рекрутингової компанії WORLD STAFF рекомендують брати активну участь у відкритих обговореннях на професійних форумах в інтернеті, частіше з'являтися на ділових заходах, пов'язаних із вашою сферою діяльності — на круглих столах, семінарах, тренінгах, конференціях, бізнес-сніданках, виставках. Причому, з'являючись, не відмовчуйтеся — будьте помітними. Не нехтуйте соціальними мережами, створюйте і просувайте власні професійні профілі. Взагалі, виявляйте максимум навколопрофесійної активності — пишіть і публікуйте статті, ведіть блог тощо.
Це принесе переконливіші результати, ніж настирливе розсилання резюме за адресами рекрутерів та hr-менеджерів. За словами замісника директора рекрутингової компанії WORLD STAFF Дмитра Толмачова, фахівців з добору персоналу насторожують кандидати, які «нишпорять ринком» у пошуках нової роботи. «Переважна більшість клієнтів рекрутингових компаній цінують те, що потенційний працівник успішний у своїй справі на нинішньому місці й анітрохи не стурбований пошуком нового наймача, оскільки на це просто немає часу», — зазначає експерт.
Порада № 2. Вичитуйте резюме
«Від резюме залежить багато, це та частина процесу добору, яку ви контролюєте на всі 100% — перше, заочне враження про кандидата, — запевняє директор із персоналу «Mars Україна» Вероніка Ослоповських. — Постарайтеся зробити резюме легким і зрозумілим для читання. Коли студент або недавній випускник пише про себе на 5 сторінках, це виглядає доволі дивно й, навпаки, якщо резюме досвідченого фахівця вміщається на одній сторінці, цього найчастіше недостатньо». Пані Ослоповських наполегливо рекомендує уважно вичитувати текст self-presentation перед відправленням потенційному роботодавцеві. У практиці одного із Київських рекрутерів був випадок, коли замовник навідріз відмовився розглядати кандидатуру, яка ідеально підходила за компетенціями і зарплатними очікуваннями, після того, як знайшов орфографічну помилку в резюме.
Втім, однієї лише грамотністі тут не достатньо. «Потрібна «родзинка» — щось таке, що відрізняє вас від середньостатистичного кандидата на цю посаду, — зазначає директор з персоналу «Mars Україна». — Вона може бути у самому резюме, або в мотиваційному листі. Обов'язково напишіть, чому вам цікавий потенційний роботодавець і вакансія, на яку претендуєте, а головне — чому компанії потрібні саме ви».
З «родзинками» у резюме важливо не перестаратися. По-перше, відомості мають бути на 100% правдивими. Будь-яке прикрашання дійсності рано чи пізно «спливе» і позбавить вас довіри потенційного наймача. По-друге, форма подачі інформації має бути простою та стандартною. Розгорнуту автобіографію писати не слід. Крім того, як зазначає пан Толмачов, рекрутерам не подобається працювати з резюме у pdf або Excel, вони віддають перевагу звичайному Word. Дані мають бути структуровані та ретельно відфільтровані.
Дмитро Толмачов рекомендує звернути особливу увагу на заголовок і адресу електронної пошти, з якої відправляється self-presentation. «Якщо Ви направляєте резюме на посаду фінансового директора, а лист надходить із поштової адреси chuvak777@mail.ru, то враження буде зіпсоване», — наголошує Дмитро Толмачов.
Порада № 3. Посміхайтеся!
Щоб отримати місце, не обов’язково бути ідеальним кандидатом. Зберігайте спокій
Якщо резюме зацікавило потенційного роботодавця, і вас запросили на співбесіду, це ще не означає, що «домашню роботу» закінчено. До зустрічі слід підготуватися, особливо якщо ви претендуєте на посаду рівнем вище за ту, що замикає ваш послужний список. Зберіть максимум інформації про компанію, у якій прагнете працювати: вивчіть усе, що є у відкритих джерелах, і наведіть довідки у знайомих. В ідеалі певне уявлення про те, чому може бути присвячена більша частина вашого робочого часу на новому місці і які труднощі можуть виникнути у процесі виконання нових обов'язків, варто скласти ще до співбесіди. Якщо аналогічного досвіду у вашій практиці не було, роботодавець, напевно, задається питанням — чи впорається новачок з незвичними завданнями. Дайте йому зрозуміти, що ви про це вже подумали та знайшли досить аргументів на користь ствердної відповіді.
Якщо йдеться про невелику компанію, а ви претендуєте на чільну управлінську посаду, велика ймовірність, що на співбесіду прийде топ-менеджер або навіть співвласник. Для такого випадку варто підготувати список пропозицій із розвитку того напрямку бізнесу, з яким пов'язана ваша робота. Це не тільки збільшить ваші шанси на етапі вибору кандидатури, а й спростить подальші переговори про розмір заробітної плати та інші умови співпраці. Ще один важливий етап підготовки до співбесіди — складіть невеликий список запитань про компанію — хоча б два чи три пункти, яких немає у відкритих джерелах. Інтерв'юер обов'язково дасть вам можливість поставити якісь запитання, у наші часи це частина «обов'язкової програми» співбесіди, так само, як обговорення компетенцій і досягнень здобувача — відсутність розумних запитань з вашого боку стане аргументом не на вашу користь.
Результати опитування рекрутерів і менеджерів із персоналу, проведеного компанією Hudson, свідчать про те, що 80% інтерв'юерів очікують побачити претендента в діловому костюмі. Крім того, фахівці Hudson рекомендують зайти перед зустріччю до перукарні, якщо кандидат — жінка, їй також слід подбати про манікюр і свіжий непомітний макіяж. Зовнішній вигляд претендента вкрай важливий для 79% фахівців з добору персоналу. Ви суттєво збільшите свої шанси, якщо на початку зустрічі, вітаючи співрозмовника, встанете й посміхнетеся. Це вважають важливим 40% опитаних. Ще одним плюсом у вашій «скарбничці» може стати міцне рукостискання. Демонструйте дружність. Не дозволяйте собі сарказму. Утримайтеся від негативних висловлень на адресу попереднього роботодавця, навіть якщо розсталися з ним не найкращим чином. Для 90% фахівців із персоналу здобувач, який критикує своє колишнє керівництво або власників, одразу втрачає в ціні.
Іноді інтерв'юери навмисно ставлять запитання, на які ви не зможете відповісти. Це тест — перевірка на вміння зберігати впевненість у собі у стресових ситуаціях. Один із безлічі тестів, якими користуються сучасні рекрутери. Готуйтеся до того, що інтерв'юер може навмисно спізнитися, може робити безтактні зауваження або ставити недружні запитання лише для того, щоб перевірити вашу реакцію. Зберігайте спокій. Щоб отримати місце, не обов’язково бути ідеальним кандидатом. «Вас можуть взяти, якщо ви відповідаєте посаді на 75%, — зазначає Аміна Варшавська. — Нова робота має передбачати певне зростання порівняно з вашим нинішнім становищем, роботодавець це розуміє, тож 75% — буває краще, ніж 100%, і завжди краще, ніж 125%».