НОВИНИ ДНЯ: Салат із сиром, яблуками та горіхами: швидкий рецепт  "Погрілися, пора померзнути": синоптикиня уточнила прогноз погоди в Україні на четвер  Мобілізація в Україні: кого з жінок можуть призвати за новим законом  Мобілізація по-новому: чи зроблять тепер недійсними паспорти ухилянтів  Синоптик назвала точну дату, коли в Україні очікуються заморозки  "Пасха" чи "Великдень", "куліч" чи "паска": як говорити правильно  Українські інженери розробляють бойовий підводний човен, який стріляє торпедамивсі новини дня
Фото і Відео
Фоторепортажі

Архів німецьких пропагандистських листівок з українськими пейзажами: 100 років до запитання

Черкаському фотохудожнику Ігорю Солодовнікову нещодавно дістався архів зі знімками України на рубежі XIX та XX століть. Про світлини відомо небагато, але вони точно були надруковані в гітлерівській Німеччині. Фотограф Валерій Мілосердов, який працює з архівами, пояснив Bird in Flight, у чому цінність цих знімків і чому вони могли бути частиною нацистської пропаганди.
Фотохудожник Ігор Солодовніков із Черкас купив листівки з рідкісними знімками України початку минулого століття. Продавець не назвав ані точного місця, де були зроблені світлини, ані їх призначення, ані навіть імені автора. Втім, останнє все ж вдалося дізнатися. Автором виявився Володимир Світличний — один із перших українських фотографів.
Відомостей про Світличного залишилося небагато: фотограф Андрій Котлярчук стверджує, що той був учнем відомого київського фотографа і художника Франца де Мезера. Також є дані, що Світличний співпрацював з Громадою святої Євгенії — благодійним товариством, яке існувало в Російській імперії до 1918 року. Видавництво цієї громади стало одним із перших, хто почав друкувати листівки та репродукції.
Виявилося, що такі ж фотографії чотири роки тому опублікував меценат Володимир Козюк. З однією відмінністю — підписи на них були зроблені російською та французькою мовами, а надруковані листівки були, схоже, незабаром після створення. До Ігоря Солодовнікова ж потрапили картки, надруковані в 1940-х роках у Німеччині. Bird in Flight попросив його розповісти про історію колекції, а фотографа Валерія Мілосердова — пояснити, навіщо тиражувати ідилічні зображення України у Третьому рейху.
Ігор Солодовніков, фотограф і художник:
— Я отримав ці листівки від черкаського колекціонера. Йому терміново потрібні були гроші, тому він шукав покупця унікальних знімків українських сіл часів царизму. Він міг би продати листівки окремо, але хотів зберегти цілісність, тому що це дуже рідкісне зібрання з 37 фотографій і воно мало бути повним. Кадри були зроблені на початку XX століття, але надрукували їх тільки в 1942 році в гітлерівській Німеччині. Мене вразив художній рівень світлин, висока якість фотоматеріалів, неймовірна передача матеріальності та художній відбір при створенні фотозображень. У сюжетах — самобутність української сільської культури, художнє оформлення побуту, одягу і будинків. Я колекціоную світлини, які розповідають про життя і побут українців, в основному це фотографії 1914—1960 років.
Валерій Мілосердов, український фотограф і фоторедактор:
— Видно, що це хороша професійна зйомка. Таких свідчень про життя українців дуже мало: ми — народ з підрізаним корінням. Країна, по якій пройшлися кілька воєн, Голодомор, Голокост і репресії, що знищили безліч свідчень минулого життя.
На той час фотографія була досить розвинена в Російській імперії (на цих кадрах, швидше за все, зображені території, що відносяться саме до неї). Тому знімати могли і місцеві фотографи. На листівках — Центральна Україна, про це ми можемо судити за ландшафтом. Але найцікавіше дата, коли ці знімки були надруковані: 1942 рік.
У квітні 1941-го рейхсміністр східних окупованих територій Альфред Розенберг подав Адольфу Гітлеру другу доповідну записку, в якій розповів про своє бачення цих земель. Особливе місце в ній приділялося Україні, яка повинна була стати житницею Німеччини. У планах нацистів було залишити працездатну частину місцевих жителів і заселити колоністів. Тоді ж стали з’являтися пропагандистські матеріали, що переконували вирушити до України. Наприклад, є відомий фоторепортаж, в якому німецька дівчина приїжджає до Києва і знаходить тут роботу. На одній із цих листівок ззаду написано по-німецьки «український ландшафт». Їх я теж бачу як пропагандистський матеріал, в якому зображена ідилічна картина життя в окупованій нацистами Україні.

Фоторепортажі

всі Фоторепортажі
Популярные теги
коронавирус, акции, город, суд, #Євромайдан, учения, автомобили, спорт, юмор, ДСНС, ВМС, Львів, уикенд, протесты, музыка, сборная Украины, соревнования, фестивали, Новый Год, архитектура, экология, марш, фотоподборки, животные, Нацгвардия, Зеленский, туризм, зима, Александр Зубко, терроризм, США, женщины, Россия, война, традиции, Шахтер, оккупация, Верховная Рада, природа, фотопроект, Донбасс, тест-драйв, Крым, Динамо, Майдан, культура, Киев, медицина, пандемия, мода, фотография, ВСУ, пляжи, технологии, Одесса, футбол, Путин, военная техника, Порошенко, пейзажи, обстрелы, стихийные бедствия, самолеты, фотоконкурсы, передовая, Сергей Смоленцев, выставки, Війна, столкновения, Бахмут, политика, Киевщина, дизайн, визиты, церковь, люди, карантин, дети, история, портрет, НАТО, полиция, митинги, путешествия, мир, пожары, авиация, солдат, живопись, искусство, парады, выборы, Китай, Карпаты, корабли, праздники, ЗСУ, общество, Польша, Дмитрий Дятлов

Fatal error: Uncaught exception 'ErrorException' with message 'fopen(/var/docker/www/kontrakt/cache/tags): failed to open stream: Permission denied' in /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php:36 Stack trace: #0 [internal function]: RLSException::error_handler(2, 'fopen(/var/dock...', '/var/docker/www...', 36, Array) #1 /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php(36): fopen('/var/docker/www...', 'a') #2 /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php(47): RLSCache_File->writeTags() #3 [internal function]: RLSCache_File->__destruct() #4 {main} thrown in /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php on line 36