<
НОВИНИ ДНЯ: "Стратегічно необґрунтований крок": дипломат Брайза про критику Білого дому щодо ударів по НПЗ в РФ  Глава Rheinmetall закликав Німеччину до збільшення військових витрат  Рубані котлети з індички: швидкий рецепт  Скільки витрачати на великодній стіл: українці дали відповідь  Дощі та тепло на Великдень: прогноз погоди в Україні на 5 травня  На саміті миру у Швейцарії розроблятимуть спільну позицію щодо початку переговорів з РФ – ОП  Дефіциту ATACMS не буде: чи це правда і скільки таких ракет є у СШАвсі новини дня
Фото і Відео
Фоторепортажі

Архів німецьких пропагандистських листівок з українськими пейзажами: 100 років до запитання

Черкаському фотохудожнику Ігорю Солодовнікову нещодавно дістався архів зі знімками України на рубежі XIX та XX століть. Про світлини відомо небагато, але вони точно були надруковані в гітлерівській Німеччині. Фотограф Валерій Мілосердов, який працює з архівами, пояснив Bird in Flight, у чому цінність цих знімків і чому вони могли бути частиною нацистської пропаганди.
Фотохудожник Ігор Солодовніков із Черкас купив листівки з рідкісними знімками України початку минулого століття. Продавець не назвав ані точного місця, де були зроблені світлини, ані їх призначення, ані навіть імені автора. Втім, останнє все ж вдалося дізнатися. Автором виявився Володимир Світличний — один із перших українських фотографів.
Відомостей про Світличного залишилося небагато: фотограф Андрій Котлярчук стверджує, що той був учнем відомого київського фотографа і художника Франца де Мезера. Також є дані, що Світличний співпрацював з Громадою святої Євгенії — благодійним товариством, яке існувало в Російській імперії до 1918 року. Видавництво цієї громади стало одним із перших, хто почав друкувати листівки та репродукції.
Виявилося, що такі ж фотографії чотири роки тому опублікував меценат Володимир Козюк. З однією відмінністю — підписи на них були зроблені російською та французькою мовами, а надруковані листівки були, схоже, незабаром після створення. До Ігоря Солодовнікова ж потрапили картки, надруковані в 1940-х роках у Німеччині. Bird in Flight попросив його розповісти про історію колекції, а фотографа Валерія Мілосердова — пояснити, навіщо тиражувати ідилічні зображення України у Третьому рейху.
Ігор Солодовніков, фотограф і художник:
— Я отримав ці листівки від черкаського колекціонера. Йому терміново потрібні були гроші, тому він шукав покупця унікальних знімків українських сіл часів царизму. Він міг би продати листівки окремо, але хотів зберегти цілісність, тому що це дуже рідкісне зібрання з 37 фотографій і воно мало бути повним. Кадри були зроблені на початку XX століття, але надрукували їх тільки в 1942 році в гітлерівській Німеччині. Мене вразив художній рівень світлин, висока якість фотоматеріалів, неймовірна передача матеріальності та художній відбір при створенні фотозображень. У сюжетах — самобутність української сільської культури, художнє оформлення побуту, одягу і будинків. Я колекціоную світлини, які розповідають про життя і побут українців, в основному це фотографії 1914—1960 років.
Валерій Мілосердов, український фотограф і фоторедактор:
— Видно, що це хороша професійна зйомка. Таких свідчень про життя українців дуже мало: ми — народ з підрізаним корінням. Країна, по якій пройшлися кілька воєн, Голодомор, Голокост і репресії, що знищили безліч свідчень минулого життя.
На той час фотографія була досить розвинена в Російській імперії (на цих кадрах, швидше за все, зображені території, що відносяться саме до неї). Тому знімати могли і місцеві фотографи. На листівках — Центральна Україна, про це ми можемо судити за ландшафтом. Але найцікавіше дата, коли ці знімки були надруковані: 1942 рік.
У квітні 1941-го рейхсміністр східних окупованих територій Альфред Розенберг подав Адольфу Гітлеру другу доповідну записку, в якій розповів про своє бачення цих земель. Особливе місце в ній приділялося Україні, яка повинна була стати житницею Німеччини. У планах нацистів було залишити працездатну частину місцевих жителів і заселити колоністів. Тоді ж стали з’являтися пропагандистські матеріали, що переконували вирушити до України. Наприклад, є відомий фоторепортаж, в якому німецька дівчина приїжджає до Києва і знаходить тут роботу. На одній із цих листівок ззаду написано по-німецьки «український ландшафт». Їх я теж бачу як пропагандистський матеріал, в якому зображена ідилічна картина життя в окупованій нацистами Україні.

Фоторепортажі

всі Фоторепортажі
Популярные теги
живопись, фотография, США, коронавирус, ВМС, НАТО, акции, экология, Дмитрий Дятлов, сборная Украины, культура, общество, фотопроект, авиация, природа, Війна, Киевщина, Новый Год, пожары, Донбасс, ЗСУ, выборы, ВСУ, Киев, портрет, показы, Карпаты, люди, Майдан, дети, протесты, самолеты, юмор, карантин, Россия, фотоподборки, уикенд, женщины, тест-драйв, животные, учения, Крым, корабли, путешествия, полиция, ДСНС, архитектура, футбол, война, выставки, политика, фестивали, дизайн, Зеленский, митинги, Польша, Китай, Александр Зубко, солдат, зима, традиции, туризм, мода, праздники, автомобили, стихийные бедствия, Путин, соревнования, визиты, город, #Євромайдан, Шахтер, мир, столкновения, фотоконкурсы, история, суд, музыка, технологии, марш, Динамо, передовая, военная техника, терроризм, Нацгвардия, пандемия, оккупация, церковь, Сергей Смоленцев, пейзажи, обстрелы, пляжи, спорт, Бахмут, Одесса, медицина, Львів, искусство, Верховная Рада, Порошенко

Fatal error: Uncaught exception 'ErrorException' with message 'fopen(/var/docker/www/kontrakt/cache/tags): failed to open stream: Permission denied' in /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php:36 Stack trace: #0 [internal function]: RLSException::error_handler(2, 'fopen(/var/dock...', '/var/docker/www...', 36, Array) #1 /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php(36): fopen('/var/docker/www...', 'a') #2 /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php(47): RLSCache_File->writeTags() #3 [internal function]: RLSCache_File->__destruct() #4 {main} thrown in /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php on line 36